Lufthansa se dohodla s piloty na růstu platů. Postupně se zvýší téměř o pětinu
Kolektivní smlouva pilotům také zaručí 10 volných dní v měsíci.
Platy v druhých největších evropských aerolinkách porostou. Německá Lufthansa Group se dohodla s odborovým svazem Vereinigung Cockpit na dlouhodobé kolektivní smlouvě.
Základní mzda poroste postupně během třech a půl roku minimálně o 18 procent, změní se také plánování služeb a pracovních podmínek.
Podle výkonného ředitele skupiny Michaela Niggemanna to minimálně do konce roku 2026 zajistí firmě operační stabilitu a spolehlivost pro zákazníky.
Dohoda se týká pilotů společností Lufthansa Airline a Lufthansa Cargo, kterých je momentálně kolem 5 200.
Podle smlouvy se letos v prosinci zvednou tabulkové platy pilotů o sedm procent. V dalších letech pak budou následovat vždy pětiprocentní zvýšení.
Zároveň dostanou všichni piloti ještě letos jednorázový bonus 3,75 procenta ročního platu, který však bude maximálně 3 000 eur. Další variabilní bonusy budou záviset na výsledních společnosti.
Dohoda pilotům podle oznámení Lufthansy zajistí také lepší plánování volného času a zaručí 10 dní volna měsíčně. Odbory se dohodly také na začlenění pilotů bývalých Germanwings do mateřské společnosti.
„Vyjednávání nebyla snadná, obsahují však nejen platová ujednání, ale také nástroje ke zlepšení pracovní a soukromé rovnováhy u pilotů,„ uvádí Niggemann.
Oživení poptávky
Lufthansa ve druhém čtvrtletí díky oživení poptávky téměř ztrojnásobila zisk. Aerolinky těží z boomu turistického cestování po uvolnění protipandemických opatření. Očištěný zisk před zdaněním a odpisy Lufthansa v období od dubna do června zvýšila o 217 procent na rekordních 1,09 miliardy eur (26,1 miliardy Kč).
Společnost očekává vysokou poptávku po cestování, zejména v prémiových třídách, i po zbytek roku.
Rezervace na období od srpna do prosince v průměru přesahují 90 procent úrovně před pandemií. To Lufthansu přimělo k tomu, aby ve třetím čtvrtletí rozšířila svou kapacitu na 88 procent úrovně roku 2019.
V rámci počtu přepravených pasažérů je Lufthansa po irském Ryanairu druhou největší evropskou aerolinkou. Pod firmu spadají také Austrian Airlines, SWISS či Eurowings. Společnost již dříve uvedla, že letos vrátí do pravidelného provozu další dva letouny A380 a v příštím roce budou následovat další spolu s novými letouny Boeing 787 a Airbus A350.
Navýšení kapacity na dálkových linkách bude podle Lufthansy spočívat především v rozšíření spojů do Asie vzhledem k opětovnému otevření velkých trhů, jako je Čína a Japonsko.