Postrach topičů se loučí. Kremák v sobotu vyrazí na poslední jízdu, pak bude čekat na revizi
Kremák musí podle Českých drah projít zostřenou prohlídkou kotle a opravami pojezdu.
Příznivci železniční historie budou mít v sobotu na dlouho poslední možnost vidět v plné síle parní lokomotivu Českých drah 534.0323 přezdívanou Kremák. Lokomotiva bude po víkendu odstavena z provozu a bude čekat na velkou revizi.
Kremák, jehož provoz kvůli velkému topeništi (odsud přezdívka) znamenal pro topiče vždy velkou dřinu, musí podle Českých drah projít zostřenou prohlídkou kotle a opravami pojezdu. „Bude velmi záležet na výsledku revize. V případě, že se nevyskytnou větší komplikace, mohl by Kremák stihnout příští sezonu,“ řekl mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
Parní lokomotiva 534.0323 byla vyrobena v roce 1946 v plzeňské Škodovce. Patří mezi 228 parních lokomotiv této řady vyrobených v letech 1945 až 1947 v lokomotivkách Škoda v Plzni a ČKD v Praze. Jde o vylepšený typ řady 534.0 vyráběný v Československu v letech 1923 až 1942. Výkon lokomotivy je až 1 320 kW a její maximální rychlost je 60 km/h. Určená byla pro nákladní vlaky.
Poslední vlak tažený lokomotivou Kremák (534.0323) vyjede z Lužné u Rakovníka v sobotu v 11:00 hodin a pojede po trase přes Rakovník, Křivoklát, Roztoky u Křivoklátu a Zbečno do Nižboru, kam dorazí ve 12:30. Na cestu zpět do Lužné se vlak vydá ve 14:45.
„Cestující si kromě jízdy historickým vlakem mohou naplánovat návštěvu hradu Křivoklát, prohlédnout si památkově chráněný Hamousův statek ve Zbečně, vykoupat se v Berounce nebo navštívit vyhlášenou drážní restauraci v Nižboru,“ uvedl Vittek.