Montreal otevřel novou dráhu napříč městem, vlaky jezdí bez strojvedoucích
Nová dráha využívá částečně dříve zrušené tratě ve druhém největším kanadském městě.
Obyvatelé a návštěvníci Montrealu mohou nově jezdit po úplně nové trase železniční trati napříč městem. Společnost Réseau express métropolitain (REM) v pátek zprovoznila celkem 16,6 kilometru dlouhou trasu se šesti zastávkami. Po víkendových bezplatných jízdách dnes začal běžný provoz s povinností placení jízdného. Provoz metra je plně automatizovaný bez strojvedoucích.
Jde zatím o první etapu se šesti stanicemi mezi nádražím Gare Centrale a čtvrtí Brossard. Do roku 2027 má přibýt dalších 50 kilometrů traí a dvanáct stanic. Délka sítě nového dráhy, označované také jako metro, má být podobná jako u stávající sítě metra, která na čtyřech různých linkách měří 71 kilometrů. Součástí nové trasy bude od konce roku 2024 i napojení na mezinárodní letiště Montréal-Trudeau International.
Nová trať využívá částečně prostor po zrušených dráhách, vede například i mezi jízdními pruhy městské dálnice. Stavba byla zahájena v roce 2018. Celkové náklady jsou 6,3 miliardy kanadských dolarů (zhruba 100 miliard korun).
Nová linka má denně přepravit přes 30 tisíc lidí denně, doba jízdy je 18 minut. Zkušební provoz trval téměř rok. Nová vozidla dodal pro Montreal Alstom, jde o celkem 106 dvouvozových souprav Metropolis. Vlaky jezdí v intervalu 2,5 minuty. Vlaky budou v provozu 20 hodin denně. Alstom vybavil vlaky a metro systémem automatického řízení Urbalis GoA4.
Provoz bude mít na starosti společnost PMM, která vznikla jako společný podnik Alstomu a SNC-Lavalin.