Obrazem: Lávka HolKa láká davy. Netradiční stavba budí emoce, obdiv i hořkost politiků
Nový most spojující pražský Karlín a Holešovice si chtějí projít davy lidí. Podívejte se na detaily stavby.
Krátce po jeho pátečním oficiálním otevření začaly na nejnovější pražský most přes Vltavu proudit davy lidí. Lávka pro pěší a cyklisty nazvaná podle čtvrtí, které spojuje, HolKa, se pravděpodobně stane nejen potřebnou spojnicí Holešovic, Karlína a ostrova Štvanice, ale i cílem procházek zájemců o architekturu.
„Průmyslový most, jako někde ve fabrice,“ hodnotí úsilí architektů senior, který se v sobotu přijel podívat na hojně medializovanou stavbu ze středních Čech. „Betonové koryto, jako bobová dráha,“ říká ke stavbě pár ve středních letech, který na Štvanici vyrazil na víkendovou procházku. „Tyhle strohé stavby byly populární tak před dvaceti lety,“ domnívá se další návštěvník.
„Sprejeři už se těší,“ kroutí hlavou nad rozlehlými betonovými plochami další chodec. Jiný by naopak sprejery na most cíleně pozval, aby ho „polidštili“.
Další návštěvníci jsou naopak z lávky nadšeni. Čisté linie doplněné historizujícím zábradlím s integrovaným spodním osvětlením působí podmanivě hlavně za soumraku, kdy se těleso mostu rozzáří.
Řada lidí si také pochvaluje, že se dá konečně důstojně dostat pěšky či na kole na Štvanici. Sousední Hlávkův most je totiž už silně nevyhovující a netrpělivě čeká na svou plánovanou rekonstrukci. Zastávka MHD na něm je pouze provizorní, chodníky pro pěší úzké a silná doprava z magistrály pohyb značně znepříjemňuje.
„Za mě velmi dobrá práce Petra Teje, Marka Blanka, Jana Mourka, Aleše Hvízdala, Jana Hendrycha a Víta Najvárka. Umím si představit pár bodů ke kritice, ale pořád platí, že si myslím, že je to velmi dobrá práce a těším se na její používání,“ uvedl k otevření lávky popularizátor architektury Adam Gebrian.
Lávka měla být původně otevřena už před dvaceti lety. První soutěž v roce 2000 vyhrál návrh kolektivu Aleny Šrámkové. Jeho realizaci ale zhatily povodně roku 2002.
Aktuální podoba vychází ze soutěže z dubna 2017. „Takže od ní to je k realizaci lehce přes šest let, což je teda na Prahu fantastický výkon,“ podotýká Adam Gebrian.
Tehdejší pražská radní a náměstkyně primátorky Adriany Krnáčové Petra Kolínská (Zelení) k tomu na sociálních sítích hořce poznamenala, že nikdo z tehdejšího vedení města nebyl na otevření pozván. A to ani Petr Dolínek (ČSSD), tehdejší radní pro dopravu a člen hodnotící komise. „Tolik k žánru stříhání pásky a vděku v politice,“ podotýká Kolínská.
Mluvčí současného náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) však upřesnila, že Petr Dolínek na akci pozván byl a na lávce má své zásluhy. „Bohužel se pan Dolínek z účasti omluvil. Pan náměstek Hřib to zmiňoval i na tiskové konferenci na Štvanické lávce,“ uvedla Martina Vacková.
Lávku si vzal za svou zejména minulý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Velký propagátor mostů a jejich rekonstrukcí řešil osobně řadu problémů, které se na stavbě vyskytly (například s podložím), a snažil se ji dotáhnout do konce v co nejkratším termínu.
Nakonec to ve svém mandátu nestihl a přestřižení pásky náleželo jeho nástupci Zdeňku Hřibovi. Slavnostní „otevíračky“ se však zúčastnil, osobně byl i na předcházejících zatěžkávacích zkouškách.
Bez světelného smogu a se zvířátky
Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého ultra-vysocehodnotného betonu s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením. Stavět se začala v lednu 2022 a její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry.
Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nebude tedy vznikat zbytečný světelný smog. Zajímavostí je, že zakončení madla na karlínské straně je v podobě koní, na té holešovické zase v podobě býků, ostrov Štvanici pak zdobí zajíci.
Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí dokonce 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavba má také drobné spáry, kterými bude odtékat dešťová voda.
Výstavba vyšla zhruba na 352 milionů korun. S otevřením Štvanické lávky zároveň končí provoz přívozu P7, který doposud propojoval oba břehy.
Lávka je nyní v režimu předčasného užívání. Jediným omezením do doby kolaudace je konání organizovaných akcí, jako je například koncert, pochod nebo běžecký závod. Do doby kolaudace bude také na holešovickém břehu ponechána pomocná konstrukce pro zdvih lávky při povodni.
Aktuálně budou ještě pokračovat některé dílčí práce potřebné pro kolaudaci, kterou hlavní město předpokládá na konci letošního srpna. Konkrétně se jedná o dokončení terénních úprav, především se jedná o úpravy břehových opevnění podle požadavků Povodí Vltavy, a dále o instalaci tlumičů kmitů naladěných podle výpočtu a dynamické zatěžovací zkoušky.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili vyjádření mluvčí náměstka Zdeňka Hřiba o tom, že Petr Dolínek na slavnostní otevření lávky pozván byl, bohužel se ho však nezúčastnil.