Konec monopolu Eurostaru s vlaky mezi Francií a Velkou Británií? Na trasu chce Evolyn
Za projektem stojí i investoři kolem přejmenovaného National Expressu.
Společnost Eurostar, která má dosud monopol na osobní dopravu podmořským tunelem pod kanálem La Manche mezi Francií a Velkou Británií, by od roku 2025 mohla dostat konkurenci, která by srazila aktuální vysoké ceny.
List Financial Times uvedl, že na trasu z Londýna do Paříže chce vstoupit nová společnost, která chce nabízet své služby pod značkou Evolyn. Financial Times se odvolávají na své zdroje. Podle nich za novým projektem stojí skupina investorů včetně společnosti Mobico. Mobico je nový název pro National Express, jednoho z největších soukromých autobusových a železničních dopravců na světě. Mezi investory má být i španělská rodina průmyslníků Cosmenových, která má v Mobicu téměř pětinový podíl.
O konkurenci pro kolejovou dopravu mezi Francií a Velkou Británií se mluví roky. Žádnému dopravci se ale zatím nepodařilo překonat všechny překážky pro zahájení provozu. V minulosti projevily zájem španělské dráhy Renfe nebo německé Deutsche Bahn.
Jízdenky pro spojení z Velké Británie do Francie nebo Belgie či Nizozemska v posledních letech značně podražily. Důvodem není jen monopol Eurostaru, ale i problémy s pohraniční kontrolou po Brexitu, která omezila kapacitu.
Financial Times současně připomíná, že nový dopravce bude čelit problémům s nalezením kapacit na nádražcíh v Londýně na nádraží St Pancras a v Paříži na Gare du Nord. Vlaky musí projít také schválením pro provoz v tunelu. Eurostar využívá vysokorychlostní jednotky od Siemensu, nový hráč jedná podle FT s Alstomem.