Odhozené koloběžky propadnou městu, plošně se sníží rychlost. Pardubice zpřísňují pravidla
Provozovatelé musejí odstranit z aplikace virtuální stání, která nejsou ve městě označena vizuálně.
Zástupci pardubického magistrátu chtějí změnit pravidla pro fungování elektrokoloběžek v krajském městě. Minulý týden o tom jednali se společnostmi Bolt a Lime, které je v Pardubicích provozují.
Radnice se při jednání opírá o stanovisko ministerstva vnitra. Zpřísnění podmínek by mělo zamezit odkládání koloběžek na nejrůznějších místech a zároveň omezit rychlost.
Podle města zavládla na schůzce s provozovateli shoda. „Současný stav provozování sdílených elektrokoloběžek byl už neutěšitelný, je potřeba dát provozu a odstavování těchto zařízení určitý řád,“ říká náměstek primátora zodpovědný za oblast dopravy Jan Hrabal.
Dohoda je taková, že provozovatelé odstraní z aplikace virtuální stání, která nejsou na území označena také vizuálně. Nová pravidla budou platit pro obě společnosti, které mají v pardubických ulicích své stroje, tak i pro všechny městské obvody.
„Jsem rád, že provozovatelé tuto naši prosbu vyslyšeli a do konce léta upraví aplikaci tak, aby bylo možné koloběžky odstavovat pouze na vizuálně vyznačených místech,“ říká Hrabal.
Provozovatelé podle něj navíc přislíbili, že odhozené a špatně odstavené koloběžky budou v průměru do dvou hodin z místa odklízet. Do konce léta pak musejí ve spolupráci se Službami města Pardubic vyznačit zbývající stanoviště a ta virtuální odstranit.
Už jen 20 km/h
Kromě nesprávného odstavování koloběžek trápí Pardubice také jejich rychlost, lidé je často navíc používají na chodnících, kam správě vůbec nesmějí.
Město tak chce plošně omezit rychlost elektrokoloběžek z dosavadních 25 kilometrů na 20 kilometrů za hodinu. Na třídě Míru, Karlovině, náměstí Čs. legií a dalších místech navíc platí snížená rychlost 15 kilometrů za hodinu.
Lokality, kde se tyto koloběžky vyskytovat nesmějí, tedy historické centrum a hřbitovy, zůstávají stejné. „Zástupci společností Bolt a Lime s tímto naším požadavkem souhlasili, za což jsme s ohledem na bezpečnost moc rádi, jelikož o nebezpečné situace tu opravdu není nouze,“ pokračuje náměstek Hrabal.
Starostové jednotlivých městských obvodů dostali za úkol monitorovat, jak se dohoda s oběma společnostmi promítne do reálného provozu. Firmy poskytnou městu data o využívání stanovišť a po vzájemné dohodě se může jejich seznam upravovat.
Upravená pravidla vítá také primátor města Jan Nadrchal. „Provozovatelé byli srozuměni s přísnějším postupem s tím, že na správně odstavené koloběžky budou dohlížet také strážníci městské policie,“ dodává primátor, který se jednání s provozovateli sdílených elektrokoloběžek taktéž zúčastnil.
V případě, že strážníci narazí na špatně odloženou koloběžku, předají ji danému úřadu. „Ten následně ve správním řízení může rozhodnout o jejím propadnutí. K danému postupu městskou policii opravňuje platná legislativa,“ podotýká vedoucí útvaru přímého výkonu MP Pardubice Vladimír Erbs.
Pokud lidé narazí na odhozenou či daleko od stanoviště zaparkovanou koloběžku, mohou ji sami společnosti nahlásit, a to prostřednictvím aplikace, webových stránek společností Bolt a Lime či na telefonní číslo, které je uvedeno přímo na koloběžkách.