Video: Miliardová proměna uzlu Žilina je v polovině, dokončují se podchody
Na modernizaci se podílejí i české firmy.
Na Slovensku pokračují s modernizací železničního uzlu Žilina. Jde o jednu z historicky největších investic do železnic v zemi a první takto rozsáhlou rekonstrukci významného dopravního uzlu ve slovenské historii. Miliardový kontrakt podepsaly Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) se zhotovitelem na konci roku 2020, aktuálně je stavba zhruba v polovině.
Jak uvedla na dotaz deníku Zdopravy.cz tisková mluvčí ŽSR, aktuálně stavbaři definitivně dokončují podchody, pracuje se na železničním svršku, spodku, propustcích a pokládají se výhybky. Na předměstí se buduje přístupová komunikace do depa a pokračuje se na mostě přes řeku Váh ve směru na Kysuce. Stavba je dlouhá celkem 16,3 kilometrů: 14 kilometrů ve směru na Poprad; 2,3 kilometrů jižně na Púchov.
Mezi klíčové prvky modernizace patří zvýšení traťové rychlosti do 120 km/h, zrušení úrovňových přejezdů na hlavní trati, zvýšení únosnosti svršku, komplexní obnova a přestavba trakčních vedení, vybudování traťových a staničních zabezpečovacích zařízení či zavedení elektrického ohřevu výhybek.
Zakázku za v přepočtu zhruba 8,5 miliardy korun má na starosti sdružení firem „Združenie Pod Dubňom“. Vede je slovenská pobočka Strabagu. Většinu nákladů hradí evropské zdroje. Součástí sdružení jsou i české společnosti Eurovia CS, Subterra a AŽD Praha. Hodnota zakázky je 323 milionů eur.
Modernizace probíhá za provozu, v jejím rámci dojde například k dostavbě seřaďovací stanice Teplička a navazující železniční infrastruktury v uzlu Žilina. Primárním cílem je zmodernizovat technickou infrastrukturu železniční tratě na takovou úroveň, aby splňovala parametry stanovené evropskými dohodami AGC a AGTC, které definují přesné požadavky třeba na geometrii nebo rychlosti.
Kromě dosáhnutí technických parametrů definovaných v dohodách bude odstraněna morálně zastaralá a nevyužívaná železničná infrastruktura. Projekt je rovněž významným mezníkem v přechodu provozu železničních tratí na střídavou elektrickou trakci s jednofázovám systémem 25 kV, 50 Hz a pro plnohodnotný přechod na dispečerské řízení zmodernizovaných úseků.
Vizualizace železniční stanice Žilina po dokončení: