Škoda má miliardovou zakázku na tramvaje do Německa. Uspěla ve městě, kde vyrábí její konkurence
Do Kasselu může Škoda dodat až 40 nových tramvají.
Společnost Škoda Group dodá až 40 nových tramvají pro dopravní podnik v německém Kasselu. Dozorčí rada tamního dopravního podniku Kasseler Verkehrs-Gesellschaft (KVG) podepsala objednávku na 22 nových třicetimetrových obousměrných tramvají, na dalších 18 má dopravce opci.
Hodnota zakázky bez opce je 88 milionů eur. Pro KVG jde o největší investici do nových vozidel v historii. Dodávky prvních tramvají jsou plánovány na rok 2026. Pro Škodu jde o úspěch ve městě, kde sídlí jeden z hlavních závodů jejího konkurenta. V Kasselu vyrábí lokomotivy Alstom (dříve šlo o závod Bombardieru). Alstom patří mezi velké výrobce tramvají.
„Další německé město bude brzy využívat naše nové tramvaje Škoda. Jsem rád, že si KVG zvolilo naše řešení a můžeme začít pracovat na nových tramvajích, které budou mimo jiné vybaveny naším antikolizním systémem, který byl představen na veletrhu InnoTrans 2022,“ uvedl Jan Christoph Harder, President Region West Škoda Group.
Hromadná doprava ve městě Kassel je postavená právě na tramvajích. Ty zde přepraví za rok 48 milionů cestujících, tedy 80 procent jejich celkového počtu. Zbylou část dopravy obstarávají autobusy a vlaková doprava. „Tato zakázka otevírá cestu k postupné modernizaci našeho systému veřejné dopravy, protože je předpokladem obratu v mobilitě v Kasselu a okolí,“ uvedl člen představenstva KVG Olaf Hornfeck
První nové tramvaje v roce 2026
Zahájení výroby nových obousměrných tramvají pro Kassel je naplánováno na konec roku 2024. Stejně jako stávající tramvaje budou mít nová vozidla délku 30 m a spřáhlo Albert, které umožní připojit další motorový vůz nebo přívěs. Každá z tramvají bude mít na každé straně čtyři dveře pro nástup a výstup cestujících a samozřejmostí je nízkopodlažní konstrukce, která usnadní nástup a výstup osobám se sníženou pohyblivostí.
Dodávka první tramvaje do Kasselu je naplánovaná na rok 2026. Následovat by měly technické testy a zkoušky přímo v ulicích města. Po schválení Technickým dozorovým orgánem (TAB) při zemské radě Darmstadtu mohou být první nové tramvaje nasazeny do pravidelného provozu od roku 2027. Jezdit budou v rámci městské sítě KVG, která kromě samotného Kasselu zahrnuje také Vellmar, Baunatal, Lossetal a další přilehlé oblasti.
V Kasselu jezdí více než stovka tramvají různých typů, poslední dodávkou byly nové tramvaje 4NBWE od Bombardieru v letech 2014-1016. Tramvaje Škoda Group v současnosti jezdí v Německu například v Chemnitz a Schöneiche. Do další sedmi měst Škoda nová vozidla aktuální vyrábí.
Tramvaje pro Kassel budou jako jedny z prvních z produkce Škoda Group vybaveny pokročilým antikolizním systémem Škoda, který zvyšuje bezpečnost a chrání cestující i chodce. Nový antikolizní systém Škoda Group vytvoří před tramvají virtuální tunel, ve kterém detekuje všechny statické i dynamické překážky. V případě, že nějakou zachytí, upozorní řidiče a aktivuje záchrannou brzdu.
Celé okolí pozoruje senzorická sada, ve které se nachází LiDAR, IMU jednotka a kamera. LiDAR je zodpovědný za 3D mapování okolí v dosahu 100–150 m, a to v horizontálním i vertikálním zorném poli. IMU jednotka dává do systému informace o naklonění vozidla a pomáhá tedy tomu, že výstup senzorů antikolizního systému reflektuje profil trati. Kamera poskytuje 2D snímky ve vysokém rozlišení, které zachytí více detailů.