Ve Švýcarsku vyjely nové jednotky IR-Dosto, zásuvka je u každé sedačky
Nové jednotky nahradí starší soupravy i rozšíří nabízenou kapacitu.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) vyjely tento týden poprvé do pravidelného provozu s novými jednotkami Stadler KISS. SBB je nasazuje pod názvem IR-Dosto. Jako první vyjely na spojích z Curychu do Schaffhausenu.
Pro cestující na švýcarské železnici nejde o neznámé jednotky, pořídil je už dříve například dopravce BLS. SBB si jich objednaly celkem 60 po využití opce z rámcové smlouvy se Stadlerem. Hodnota zakázky je 1,3 miliardy franků. Stadler je vyrábí ve svém novém závodě Rheintal na hranicích s Rakouskem. U SBB budou jezdit jako řada RABe 512 IR Dosto.
Zatím jezdí jen čtyřvozové, postupně se objeví i v šestivozové verzi. Od změny jízdního řádu v prosinci 2023 budou jezdit na trasách Bern – Curych – Chur (IR35), Basilej – Letiště Curych a Curych-Schaffhausen (RE).
Kapacita nové šestivozové jednotky je 466 míst k sezení, délka je 159 metrů. Jednotka je nízkopodlažní, nabízí multifunkční oddíly pro přepravu až osmi jízdních kol (včetně vybavení zásuvkami pro dobíjení elektrokol), kočárků a invalidních vozíků. Každá sedačka je vybavena zásuvkou na dobíjení elektroniky.
SBB objednala více vlaků z této rodiny vozidel v letech 2010 a 2015. Dnes SBB vlastní 93 vozidel Regio-Dosto a IR-Dosto. Vlaky se používají v Curychu na S-Bahn a na dalších trasách jako vlaky Regio-Express a InterRegio. Všechny jednotky mají být dodány do konce roku 2026. SBB uvedly, že ve špičkách počítají s nasazením až tří spojených jednotek.
Z celkem 60 jednotek bude 41 sloužit k nahrazení starších souprav, které už nesplní požadavky zákona o rovnosti osob se zdravotním postižením v dálkové dopravě. Zbytek je na pokrytí vyšší poptávky po cestování vlakem.