Záchrana při povodních. Tři nové dalby v Lovosicích udrží plavidlo o délce až 137 metrů
Navýšené dalby budou převyšovat úroveň hladiny povodně z roku 2002 téměř o tři metry.
Ředitelství vodních cest (ŘVC) zahájilo stavbu dalšího ochranného stání pro velká plavidla na Labi. V blízkosti přístavu Lovosice-Prosmyky zbuduje tři nové dalby, které mají i za extrémních povodní bezpečně udržet plavidlo (nebo sestavu plavidel) o délce až 137 metrů a šířce 11,5 metru. Stavba má být hotova v prosinci.
Cílem je zahustit síť ochranných stání. Dnes je podobné stání k dispozici až v Ústí nad Labem či Mělníku, menším plavidlům nabízí záchranu i Roudnice nad Labem.
Vyvazovací stání v Lovosicích dnes tvoří řada nízkých ocelových daleb. Šest z nich bude během stavby odstraněno a tři vybrané budou zvýšeny o 7,5 metrů. Navýšené dalby budou převyšovat úroveň hladiny povodně z roku 2002 téměř o tři metry, aby bezpečně dosahovaly až nad úroveň vyvázané lodě.
Dalby budou tvořeny čtveřicí svařených ocelových trubek s pacholaty v pěti úrovních. Prostřední dalba bude spojena ocelovou lávkou se břehem. Stavbu provede společnost Labská, strojní a stavební za 18 milionů korun.
Podobně zmodernizovalo ŘVC ochranné stání ve Hřensku. Před dvěma lety dokončená modernizace spočívala rovněž ve zvýšení daleb o necelých pět metrů, čímž se úvazové pilíře dostaly asi tři metry nad úroveň povodňové hladiny z roku 2002. Stání v Hřensku umožňuje stání až čtyř plavidel o rozměrech 137 x 11,5 metru, což jsou největší lodě běžně plující po Labi mezi Českou republikou a Německem.
Dalby v Hřensku podle ŘVC představují poslední místo, kde se mohou lodě za povodní bezpečně vyvázat, pokud při nástupu povodně nejsou schopny doplout proti proudu do nejbližšího ochranného přístavu v Děčíně-Rozbělesích. Mezi Drážďany a Děčínem totiž není žádný ochranný přístav.