umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Nákladní doprava Stavebnictví Vodní doprava

Spor o betonárnu: Praha 8 ji nechce, pražský radní mluví o strategické poloze u vody

Betonárna na Rohanském ostrově. Pramen: TBG Metrostav
Betonárna na Rohanském ostrově. Pramen: TBG Metrostav
Podle místní samosprávy areál dlouhodobě zatěžuje občany Prahy 8 dopravou, emisemi a hlukem

Velkou pozornost vzbudil pondělní článek deníku Zdopravy.cz o snaze městské části Praha 8 zbavit Rohanský ostrov betonárny společnosti TBG Metrostav. Deník Zdopravy.cz proto požádal o podrobnější vyjádření radního pro dopravu a majetek Prahy 8 Tomáše Slabihoudka, který má na „velké“ radnici záměr prosadit. Slabihoudek argumentuje tím, že areál dlouhodobě zatěžuje občany Prahy 8 dopravou, emisemi a hlukem. Magistrát, kterému pozemky patří, na dotazy oficiálně neodpověděl, radní pro dopravu Adam Scheinherr na twitteru nicméně uvedl, že ve zrušení betonárky aktuálně nevidí smysl. Poukazuje, podobně jako TBG Metrostav, na chystanou výstavbu a strategickou polohu továrny u vody. Betonárnu zásobují lodě. Areál je ve vlastnictví města, se kterým má společnost TBG Metrostav uzavřenou nájemní smlouvu. Pronájem je na dobu neurčitou.

Tomáš Slabihoudek (TOP 09 a Starostové a nezávislí – spojené síly pro Prahu 8), radní pro dopravu a majetek Prahy 8:

Provoz tohoto průmyslového areálu se nachází v těsné blízkosti rezidenčních oblastí Karlína, parků, páteřních cyklotras a další občanské vybavenosti, generuje zbytnou nákladní dopravu na komunikacích Rohanské nábřeží, Zenklova, Voctářova a dalších a dlouhodobě tak zatěžuje místní obyvatele, občany Prahy 8, hlukovou a emisní zátěží. Je jasné, že betonárka v současné době nezásobuje zdaleka výstavbu v Karlíně nebo okolí, neboť zde prakticky žádná obří výstavba neprobíhá. Navíc v budoucnu lze využít betonárku Troja, která je vhodněji umístěna z hlediska obslužnosti budoucích staveb mimo obytnou zástavbu. Pokud se někdo odvolává na lodní dopravu, tak nechť si stoupne kdykoliv přes den k výjezdu z areálu betonárky na Rohanském nábřeží a sleduje proudy odjíždějících a přijíždějících nákladních vozidel, tzv. mixů, z tohoto areálu.

Jednalo se o návrh z řad zastupitelů, pro který jsem také hlasoval, ostatně jako také drtivá většina zastupitelů, a je tedy zřejmé, že tento návrh má podporu napříč celým zastupitelstvem Prahy 8.

Zároveň máme také několik usnesení odborných komisí Prahy 8 např. Dopravní komisi RMČP8 a i Komise pro územní rozvoj, které svým usnesením požadují konec betonárky co nejdříve.

Adam Scheinherr (Praha sobě): Nedává smysl rušit betonárku, když v oblasti největší investice teprve začnou. Všechen materiál, který dojede po vodě, by musel nově jet po pražských silnicích. Betonárka má strategickou pozici u vody a měli bychom toho využít.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Postavili si tam baráky a pak si všimli že je tam i betonárna. To je postřeh.

Kosmik

Beton není třeba, vše se vytiskne na 3D tiskárně.

Zbyněk

Prahu 8 mrzí, že přes ní jezdí málo aut.

Mattias

Je jasné, že betonárka tam nebude věčně a po dostavbě Rohanského ostrova prostě zaniknout bude muset, jelikož se stane nežádoucí. Proto si myslím, že stojí za zamyšlení pokusit se o změnu nájemní smlouvy z doby neurčité na dobu určitou. Win-win situace. A ten argument o tom, že tam jezdí míchačky… To snad nemůže někdo myslet vážně. Pokud by nejezdily z Karlína, jezdily by z Troje nebo odjinud. Tak nebo onak by městem projížděly, takže tohle musí někomu vadit z jiných důvodů… Navíc, zásobování je po vodě a silnice se napájí na hlavní průtah městem. Pokud se někomu magistrála zdá ucpaná,… Číst vice »

Jakub P

Že ta betonárka tam zatím může ušetřit víc těžký nákladní dopravy než vygeneruje je klidně možný a pokud to tam je, je to důvod ji ještě nějakou dobu zachovat. Ale rozhodně je to něco, co by stálo za to pravidelně zjišťovat. Ucpaná magistrála je chyba konstrukce magistrály. Taková téměř dálnice nemá v centru města co dělat, bez ohledu na existenci nebo neexistenci silničního okruhu. Trochu se tam doprava zklidnila po otevření Blanky, ale nedivil bych se, kdyby už zase byla na číslech před jejím otevřením (a s věčně ucpanou Blankou jako bonusem). Pokud dostavěl okruh a magistrálu přitom výrazně neomezej,… Číst vice »

Gwann

smlouva dobu neurčitou má obvykle tu výhodu, že jde vypovědět většinou kdykoliv a bez udání důvodů (s danou výpovědní lhůtou). u smluv na dobu určitou to jde daleko hůř…

PS: je fajn mít všude park, ale taky se musí vydělat/vybrat daně na jeho údržbu. a věřte mi, že údržba zeleně je fakt drahá sranda

bkv

Jasně kvůli dopravě zrušíme betonárnu do které se suroviny vozí po vodě a potřebný beton budeme následně vyrábět v betonárnách kam se i suroviny vozí po silnici. A u vrat nebudeme sledovat nejen proudy mixů odvážejících beton, ale také proudy nákladních aut přivážejících suroviny…

bkv

A u vrat budeme sledovat nejen…

Luboš Beneš

Teď jsou v módě drony..

Majkl

Určitě nebourat, protože v blízkosti se bude stavět most, dostavovat zástavba na Rohanském ostrově a v neposlední řadě v okolí Masarykova nádraží.

Y.K.

Je tedy hezké, že se ohání zavážením po vodě, což samo o sobě není špatné, ale mohli by se také pochlubit jistě zajímavým číslem, kolik tam denně jede míchaček s betonem, což určitě není po vodě a dost pravděpodobně ani pro účely Prahy 8. Že okolní výstavbu bude dělat zrovna Metrostav a budou tam lít jeho beton je spekulativní (můžou a nemusí). Argumentace magistrátu poněkud zakrývá část informací a otázka je proč a v čím zájmu.

Kubrt

Kdyby se ten beton do centra nevozil z Rohanu, vozil by se odjinud, dost možná taky přes Prahu 8 (z Troje), nebo taky po delší trase z Kačerova, Uhříněvsi, Horoměřic…
Argumentovat betonem pro (ne)potřeby Prahy 8 – co má dělat Praha 1? Postavit si svou obvodní betonárnu? A obvodní kravín, protože co má Žižkov z toho, že přes něj pojedou jogurty pro Prahu 1?
Jak se píše níže, až ten beton z Rohanu nebude potřeba, tak TBG nebude jen tak z plezíru držet dvě betonárny kousek od sebe.

Gwann

tak mixy budou jezdit po silnici tak jako tak.
a aby toho nebylo málo, tak k tomu přidáme ještě štěrk a písek…

fakt logika

PS: ve stavebním povolení by se dal stanovit minmální poměr surovin dopraných po vodě, respektive odvezené suti /zeminy ze základů poslaných po vodě. s tím, že beton z této betonárky by jim v tom jistě pomohl. spíš to vidím jako hezký pokus zlikvidovat metrostavu výhodnou obchodní pozici, ať to stojí, co to stojí

Y.K.

Já ale mluvím o argumentaci ne o faktu že tam jezdí mixy. Když vám někdo poví, že se materiál vozí po řece, tak to není pravda, je to půl pravdy. Celá pravda by bylo uvést kolik mixů, rámcově na jaké stavby atp a hned bychom měli obrázek.

Gwann

ano, ne všechen beton se jistě užije jinde atp…

ale i toto je zcela mimobezna argumentace…obdobně, jako bych se vztekal, že mi pod oknem jezdí autobusy, kterými ani já ani sousedí prostě nejezdí a jezdit nebudou.

ano, betonarka by tam výhledově nemela stát. tak v horizontu 10+ let by mohla někam zmizet či se kultivovat. zatím to je odvádění pozornosti jinam.

Jakub P

Na druhou stranu to byl komentář na Twitteru, kde je každej příspěvek omezenej myslím na 280 znaků. To není síť na dlouhý rozbory a prezentování všech argumentů pro a proti. A argument pro betonárku to zásobování loděma je. Jak dlouho to ještě bude negativa převažovat je druhá věc.

Pepa z depa

absolutně ignorovat nějakou Prahu 8.

dejf

a sleduje proudy odjíždějících a přijíždějících nákladních vozidel, tzv. mixů, z tohoto areálu boha a tohle nám v praze vládne. je to betonárna, mix přijede prázdnej, odjede plnej, co čeká? že tam budou ten beton vozit na létajícím koberci? nebo že tam ty prázný mixy budou padat z nebe? některý lidi si holt myslej, že to tam postavili na zlost. ne, ta betonárna je tam, protože to dává smysl a pokud by se spádová oblast dala zásobovat betonem od někud jinud byť i o korunu levnějc na celym mixu, tak by to tady nestálo. její přirozená existence tam bude trvat… Číst vice »

Gwann

a mohl by přidat návrh co s tím nedostavěným slonem na palmovce (pro neznalé nedostavěná chátrající budova radnice P8 za zatím cca 1mld Kč)

Jan

Nebo by se mohl zabývat parkovištěm autobusů, které je uprostřed Karlína a obytné zástavby a je z něj akorát smrad a hluk. Ta betonárka bezprostředně (zatím) nikomu nevadí.

M19

To parkoviště tam bylo dříve než zástavba kolem. To parkoviště souvisí s autobusovým nádražím na Florenci. Nebo byste radši, aby ty autobusy různě pojížděli Prahou a odstavovali se kde se dá?

Mejla

To parkoviste tam bylo drive, stejne jako betonarka.ale chtelo by si to uvedomit, ze casy se meni, a mit v centru obytne zastavby smrdici autobusy asi neni uplne koser. A ano, jet s hlucicim autobusem po nabrezi o kousek dal kde nebude stat vedle lidi, kteri zde travi svuj volny cas, nebo zde dokonce bydli, je lepsim resenim.

M19

A kdo tam kde tráví svůj volný čas? Tam nic není. V okolí je akorát tak ubytovna a apartmány k pronájmu. Kdo tam kde bydlí? Autobusové parkoviště Rohan – Karlín rozhodně není v centru, uprostřed zástavby. Je téměř u řeky. Jen tu čeříte vodu a píšete nesmysly.

Mejla

Cyklostezka? Pristav? Asi jste tam nesel nikdy kdyz je hezke pocasi ze?

Vendelín Berger

Myslíte tento přístav? https://mapy.cz/zakladni?x=14.4526042&y=50.0959703&z=17&base=ophoto&source=pubt&id=15709046&gallery=1 Poblíž vám chtějí postavit Rohanský most, aby ta rezidenční čtvrť byla trochu průjezdnější. Cyklostezka za sto metrů vede podél Rohanského nábřeží, silně frekventované silnice.

Jiří Otmar

Pan radní se zmiňuje o nákladních autech – mixech. Ano, ty skutečně z betonárky odvážejí výsledný produkt – beton. Také si pro něj do betonárky přijíždějí. Avšak k výrobě betonu je potřeba také písek. Hodně písku. A ten se právě přiváží loděmi. Zrušit betonárku na místě, kde za pár let bude masivní výstavba je opravdu nesmysl. Bohužel to není jediná věc od radních a zastupitelů Prahy 8, která ukazuje na jejich neznalosti či nedostatek strategického myšlení.

Jakub P

Jasne, obecne mate pravdu. Vozit material do betonarky lodi je urcite vyhoda. Ale zalezi taky kolik tech staveb tam jeste v bezprostredni blizkosti bude (hodne uz jich tam je hotovych). Nekdy to urcite dojde do bodu, kdy by zruseni betonarky zatez okoli snizilo (pocet prijizdejicich mixu na tech par zbylych staveb okolo bude vyrazne mensi, nez kolik jich z betonarky miri na ty vzdalenejsi). A jestli to je ted, bude to za par let nebo to uz nastalo pred par lety, asi tady na diskusi nevyresime, na to nemame data. Neni to zdaleka jedina betonarka kolem, ktera ma moznost setrnejsiho… Číst vice »

Y.K.

To je pochopitelně logické, ale magistrát se tuhle informaci snaží vymaskovat osiřelým argumentem, že se zaváží po vodě a tečka, což není dobrý přístup a budí zdání, že tam žádná auta nejezdí.

XB-1

Tak řešit by se to dalo určitě i jinak než úplným zrušením bez náhrady. Navíc zrovna na Rohanském ostrově a v okolí se stavělo docela dost a záměrů zde snad stále existuje taky dost (mj. toto byla první velkokapacitní automatická betonárka u nás s technologií CIFA, od roku 1967). V Praze a okolí jsou desítky betonáren a to včetně TBG, takže nevím, proč by zde dělali beton a úmyslně ho pak vozili co nejdál od místa výroby, nota bene v takto dopravně blbě přístupné oblasti. Takže klidně můžou jednat třeba o nějakém snížení objemů apod., ale úplné rušení mi přijde… Číst vice »

Mamut

Ano, máte pravdu, v okolí této betonárky se stavělo celkem fest, ale beton se vozil od ZAPY a ne odsaď 🙁

XB-1

To zásobování staveb i s využitím vodní dopravy v centru má mj. Praha i ve své koncepci citylogistiky. Ještě pro zajímavost, snad až do konce 90. let se sem cement vozil po železnici, v Bubnech se přefoukával do autocisteren a vozil na druhý břeh.

Y.K.

Také jde o to, že od dob kdy tam betonárka vznikla se z průmyslové stala rezidenční čtvrť. Já se nastavím na ničí stranu, nemám na to vyhraněný názor (jestli ano nebo ne) ale polovičatá argumentace se mi nelíbí.

Frantisek

To je tak, když se v říční nivě postaví sídliště. Ale jinak ano, odvoz nákladními auty do větších dálek zrovna čistotu říční plavby neposiluje. Navíc Praha pořád tak nějak zvolna sabotuje vlečky a nákladní dopravu po kolejích, která bývá i čistší než lodě proti proudu.

Bertik

Ja jsem zatim zadny domichavaci vagon asi nevidel, ale napad dobry….

M&R

Náhodou pojízdná betonárka existuje 😀

Jakub P

Nejde o ten hotovej beton, ten se v CR snad vsude vozi nakladaky. Jde o zasobovani betonarky surovinama a tam je lod nebo vlak velka vyhoda.

Tom Matoo

ona ani domichavaci lod po Praze moc stesti neudela…

Jakub P

Tak mit uprostred velkyho mesta takovej prostor jako Rohanak v podstate nevyuzitej a nevyuzitelnej by byla velka skoda. Ona ta zatez z dopravy nezavisi zdaleka jen na pouzitym dopravnim prostredku, ale i na delce jednotlivych cest. Kompaktnejsi mesta jsou v tomto o dost lepsi nez ta roztahana s velkymi vzdalenostmi mezi jednotlivymi misty, mezi kteryma se obyvatele pohybujou. A kombinovani kancelarskych a bytovych domu na jednom miste je velmi dobre. Mit jednu stranu mesta obytnou a druhou pracovni, aby mezi nimi museli dvakrat denne jezdit skoro vsichni je prekonanej a nebezpecnej nesmysl. Nemluve o tom, ze kompaktnost mest nahrava i… Číst vice »

Luboš Beneš

No on asi je hlavně problém v tom, že se jedná o koryto Vltavy. Když je pěkně OK, ale jednou za 100 let je to dost průšvih. Takže tam by se asi vůbec svět nemělo!.

Jakub P

Nejspíš i proto tam má být podél břehu park a nový domy se staví až dál od vody na vyvýšeným místě – který je a bylo výš, než zbytek zástavby Karlína, takže pokud před povodněma dokážeme ochránit zbytek Karlína, zástavba na Rohanským nábřeží by neměla být problém (jakmile by došlo k zaplavení těchto baráků, v podstatě automaticky to půjde skoro celým Karlínem)

Gwann

tak že mohl a měl zůstat tok vltavy tak jak byl bych souhlasil. všechny ty ostrovy aj byly dost zajímavý prvek. stejně tak nábřeží jsou vizuálně zlo, zničilo to interakci řeky s městem…

ale to bychom pak měli prahu značně skanzenoidni. pro mne ok, jsem zpatecnik, ale většina by mne neměla ráda…