Senát možná nepodpoří konzervaci málo využívaných lokálních železničních tratí
Konzervace tratí by se podle senátorky Hany Žákové dotkla periferních oblastí.
Novelu, která má v souladu s nařízením EU především posílit práva cestujících na železnici, bude horní parlamentní komora schvalovat ve čtvrtek.
Vlastník trati by o její konzervaci mohl požádat podle novely v případě, že dva roky po sobě na ní klesl roční provoz pod 300 jízd osobní přepravy a nebo 12 nákladních jízd. Využití tohoto institutu podle jeho zastánců pomůže vlastníkům ušetřit peníze pro zajištění provozuschopnosti dráhy nebo její části.
K žádosti o konzervaci trati se budou podle úpravy závazně vyjadřovat kraje a obce. Závazné stanovisko bude dávat také ministerstvo obrany. Obdobnou úpravu Sněmovna v roce 2021 odmítla. Obavy z konzervace tratí měly a mají hlavně samosprávy, které se bály toho, že umožní rušit tratě bez náhrady.
Likvidace železniční dopravy lokálního charakteru může vést nejen ke snížení turistické atraktivity mnoha oblastí, definitivnímu konci možností dopravy velkých nákladů po železnici, ale také k vylidňování venkova, uvedla Žáková. Konzervace tratí by se podle senátorky dotkla periferních oblastí, které jsou obvykle geograficky, ekonomicky i sociálně znevýhodněné. Senátorka návrh připravila ve spolupráci se Sdružením místních samospráv.
Změna zákona má přispět k usnadnění přepravy handicapovaných cestujících nebo jízdních kol. Přestupkem například bude, pokud v železniční dopravě nezajistí v soupravě stanovený počet míst pro jízdní kola. Přestupkem bude také to, pokud dopravce nezveřejní na internetu podmínky pro přepravu kol a aktuální informace o dostupnosti kapacity pro jejich přepravu. Až desetimilionová sankce může být podle novely udělena provozovateli dráhy nebo dopravci, který nepřijme opatření k prevenci mimořádných událostí.