Airbus získal certifikát pro nový A330neo. První ho zařadí do flotily TAP
Výrobce letadel Airbus získal typový certifikát k provozu pro větší verzi nové generace letadel A330neo. „Razítko“ pro model A330-900 od
Výrobce letadel Airbus získal typový certifikát k provozu pro větší verzi nové generace letadel A330neo. „Razítko“ pro model A330-900 od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) znamená, že ho první aerolinka může nasadit do komerčního provozu.
Získání certifikátu oznámil Airbus v tiskové zprávě. V krátké době firma čeká schválení také od amerického úřadu civilního letectví FAA.
Certified ✔️! The #A330-900 has been granted certification by @EASA. This amazing aircraft is now ready to deliver unparalleled levels of efficiency to airlines and outstanding comfort to passengers. Discover what it takes to test a true new generation aircraft… ✈️ #A330neo pic.twitter.com/AGRoqSqJu0
— Airbus (@Airbus) September 26, 2018
Jde o novou verzi populárního letadla A330, kterého Airbus vyrobil dosud přes 1700 kusů. Nový stroj už několik týdnů létá v barvách prvního zákazníka, společnosti TAP Air Portugal. Dosud ho ale firma nemohla nasadit na běžné linky, využívá ho Airbus pro testování a prezentaci potenciálním zákazníkům.
Testování nového letadla začalo loni v říjnu, brzy na něj má navázat let menší verze A330-800. Letadlo je poháněno motory Rolls-Royce 7000, oproti původní verzi má mít nižší náklady na provoz. Airbus uvádí, že v kategorii letadel pro 300 lidí jde o nejefektivnější letadlo. Nový je především tvar křídel a jejich zakončení, na letadle jsou použity nové, odlehčené materiály.
Verze A330-900 umožňuje přepravit až 440 cestující, v běžném uspořádání tří tříd 287, A330-900 bude maximálně pro 406 cestujících. Dolet ve větší verzi je 13 tisíc kilometrů, u menší A330-800 až 15 tisíc.
I když Airbus nešetří chválou na nový model, u aerolinek zatím nezaznamenal pronikavý úspěch. Na letadlo má zatím jen lehce přes 200 objednávek. Největším zákazníkem jsou zatím nízkonákladové Air Asia X, které mají objednáno celkem sto letadel. Šéf aerolinek Tony Fernandes uvedl, že rozhodnutí předcházelo „nejdůkladnější hodnocení možných variant, jaké kdy letectví vidělo“.