Jízdy kamionů v neděli a osmnáctileté řidiče autobusů sněmovna jednoznačně odmítla
Poslanec Blaha (ODS) dnes ve sněmovně argumentoval mimo jiné tím, že jde o podporu řidičů, kterých je nedostatek.
Poslanecká sněmovna dnes jednoznačně odmítla snahu poslance Stanislava Blahy (ODS) o rozvolnění zákazu jízdy kamionů v neděli a možnost řízení autobusů už od 18 let (dnes 21). Poslanec pozměňovací návrhy předložil v rámci projednávání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která především mění bodový systém.
V Česku platí aktuálně zákaz jízdy kamionů v období mimo prázdniny vždy v neděli od 13 do 22 hodin. Během prázdnin nesmějí na silnice v pátek od 17 do 21 hodin, v sobotu od 7 do 13 hodin a v neděli od 13 do 22 hodin. Podle návrhu poslance Blahy by zákaz jízdy ve stanovené dny a časy neplatil pro „jízdu do místa vykládky, je-li na území ČR, a navazující jízdě bez nákladu do místa bydliště řidiče nebo sídla nebo provozovny dopravce“.
Blaha dnes ve sněmovně argumentoval mimo jiné tím, že jde o podporu řidičů, kterých je nedostatek. „Čeští řidiči stráví třeba víkend 20 kilometrů od domova, kam nesmějí dojet,“ tvrdil Blaha. Podle něj by se také uvolnily odpočívky a parkoviště. „Odmítám, že by šlo o návrat kamionů na dálnice, šlo by o nižší stovky kamionů,“ dodal Blaha.
Pochopení nenašel u opozice ani u řady koaliční kolegů. Martina Kolovratníka (ANO) například „vyděsily“ zmíněné stovky kamionů v době prázdninových špiček. Kolovratník přitom cestu poslaneckého návrhu ODS označil za divadlo, když z historie předloženého dokumentu vyčetl, že pochází z ministerstva dopravy. Ministr Martin Kupka (ODS) pozměňovací návrh podpořil.
Proti nicméně bylo 111 poslanců, pro 28 (vesměs ODS a TOP09). Sněmovna tak mimo jiné souzněla se Svazem měst a obcí, který k pozměňovacímu návrhu rovněž poslal nesouhlasné stanovisko. Kritici mimo jiné namítali, že pokud by návrh prošel, může nastat například situace, kdy auto vyjede těsně před začátkem zákazu na dlouhou cestu přes celou republiku. Po absolvování cesty zpět již uplyne celý čas zákazu. V podstatě by se tak zákaz jízd o víkendu pro vnitrostátní dopravce zrušil.
Obdobně dopadl Blaha s návrhem na snížení věkové hranice pro řidiče autobusů na 18 let. Ti by museli mít rozšířené vstupní školení a mohli by obsluhovat linky jen do 50 kilometrů. Blaha argumentoval „alarmujícím nedostatkem řidičů“. Návrh naopak nepodpořil například předseda podvýboru pro dopravu Ondřej Lochmann (STAN).
Zuzana Ožanová (ANO) argumentovala vysokou rizikovostí nejmladších řidičů. Vycházela přitom ze statistik MD, podle kterých mladí řidiči s průkazem maximálně dva roky starým – ač tvoří pouhá tři procenta všech řidičů – působí 11 procent nehod. Kupka nehodovost mladých označil za diskopříběh, který se netýká profesionálních řidičů.
Proti snížení hranice bylo 107 poslanců, pro 42.