Liberecký kraj zdraží obcím dopravní obslužnost více než dvojnásobně, nově musí platit i města s MHD
Příspěvek se od roku 2005 neměnil.
Liberecký kraj výrazně navýší obcím a městům objem peněz, které musí platit na dopravní obslužnost. Zatímco dosud přispívají obce paušálně 90 korun na obyvatele, nově to bude 200 korun. Do systému budou nově zahrnuta i města, která provozují městskou hromadnou dopravou.
„Částka se neměnila od roku 2005, zvýšení cen je nevyhnutelné,“ řekl hejtman Martin Půta. Kraj od obcí dosud vybírá 25 milionů korun ročně, nová to má být 88 milionů korun. „Reagujeme tím na navyšování nákladů na dopravní obslužnost ve všech ekonomických aspektech, jako jsou cena vozidel, mzdy zaměstnanců či pohonné hmoty. Výrazně se také zvýšila kvalita a rozsah dopravní obslužnosti,“ uvedl statutární náměstek pro dopravu Jan Sviták. Letos dá kraj na dopravní obslužnost 1,1 miliardy korun.
Velkou změnou bude tato povinnost například pro Liberec, který do krajského rozpočtu na dopravu nepřispívá nic. Město, které se dlouhodobě potýká s nedostatkem financí, bude muset ročně zaplatit 20 milionů korun. Kraj argumentuje tím, že obyvatelé Liberce také využívají krajské autobusy a vlaky.
Výše příspěvku je od roku 2016 svázána s tzv. standardy dopravní obslužnosti, které definují a garantují rozsah, dostupnost, ale i kvalitu veřejné dopravy. Z těchto standardů následně vycházejí také požadavky na dopravce v uzavíraných smlouvách o veřejných službách v přepravě cestujících. „Liberecký kraj jako jeden z prvních v republice ukotvil standardy dopravní obslužnosti v plánu dopravní obslužnosti. Města a obce tak vědí, na jaký rozsah a kvalitu přispívají. Chceme samozřejmě stávající systém spolupráce s obcemi, kterým se rády inspirovaly i jiné kraje, udržet i nadále rozvíjet,“ vysvětlil Půta.
Plány na zavedení taxibusů
Nový plán dopravní obslužnosti připravuje společnost KORID LK. Počítá s větší podporou přístupnosti dopravních prostředků pro občany s omezenou schopností pohybu a orientace. „Nový dopravní plán představíme městům a obcím po letních prázdninách. Možnost vyjádřit se k němu bude mít, tak jako v minulých letech, i veřejnost,“ sdělil Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK.
Ta dále uvažuje o další formě dopravy, kterou by mohly být taxibusy. „Ty by již nemusely být vázány na předem určenou trasu, zastávky a jízdní řád. Podmínkou pro uskutečnění tohoto záměru je však úprava příslušné legislativy, která se teprve připravuje,“ uzavřel Jan Sviták.