Obrazem: Uplynulo 120 let a Elinka stále zdobí trať do Bechyně. Bude jezdit každou sobotu
Jízda Elinkou je odlišný druh železniční nostalgie, než jaký znají cestující z parních nebo dieselových jízd. Obejde se bez velkého rámusu a zplodin.
České dráhy a Národní technické muzeum dnes novinářskou jízdou připomněly přesně 120 let od zahájení pravidelného provozu na první elektrifikované trati v českých zemích i celém Rakousko-Uhersku. Na trať Tábor – Bechyně, u jejíhož zrodu stál konstruktér a továrník František Křižík, znovu vyjel elektrický motorový vůz M400.001 z roku 1903 zvaný Elinka. Velké oslavy se pak v Táboře i podél celé trati chystají na sobotu.
Elinka bude jezdit na trati do Bechyně každou prázdninovou sobotu (navíc i v neděli 13. srpna). Vybrané pravidelné spoje pak povede o prázdninách lokomotiva zvaná Bobinka (bývalá řada E422.0., dnes řada 100). Podle šéfa Muzea ČD Marka Plochého se přitom vážně uvažuje také o zprovoznění a nasazení lokomotivy E423.0 z 20. let, která je aktuálně v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. „Aktuálně řešíme s NTM financování,“ uvedl Plochý.
Ve vlacích tažených lokomotivou Bobinkou bude platit běžný tarif Českých drah. Jednosměrné jízdné ve zvláštních historických elektrických vlacích (Elinka) bude stát v bývalé 3. třídě 200 korun, pro děti od 6 do 15 let 100 korun. Cesta v bývalé 2. třídě vyjde na 250 korun, děti od 6 do 15 let zaplatí 200 korun. Jízdenky na zvláštní historické elektrické vlaky jsou v prodeji v e-shopu ČD. Podrobnosti k akci Léto na Bechyňce jsou na stránkách ČD.
Elinka se vrátila na trať loni po několikaleté pauze, když ji v roce 2018 z provozu vyřadila závada na jednom ze čtyř trakčních motorů. Oprava Elinky přitom nebyla jistá. Národní technické muzeum, které vůz vlastní, k ní přistoupilo ve spolupráci s Českými drahami až poté, co prozatím padla možnost přeměny trakční soustavy na bechyňské trati.
Ta je unikátní stejnosměrnou napájecí soustavou s napětím 1 500 voltů, Správa železnic se přitom vážně zabývala myšlenkou na konverzi na střídavou soustavu 25 kV. Modernizace trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně se má uskutečnit, bude ale přitom zachována stávající stejnosměrná soustava.
Jízda Elinkou je přitom odlišný druh železniční nostalgie, než jaký znají cestující z parních nebo dieselových jízd. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že se obejde bez velkého rámusu a zplodin.
Elinka
Elektrický vůz vyrobený v roce 1903 vagonkou Ringhoffer v Praze na Smíchově a firmou českého elektrotechnického vynálezce Františka Křižíka. Vůz byl ve 30. letech minulého století modernizován ve firmě Škoda pro napájení 1500 V ss (původně bylo 2 x 700 V ss). V provozu vydržel až do roku 1973, kdy byl zařazen do sbírek Národního technického muzea. Maximální rychlost je 50 km/h, nabízí až 40 míst v bývalé 2. a 3. vozové třídě (10 + 30). Vozová skříň byla vyrobena ze dřeva a byla potažená ocelovým plechem. Vůz měl osvětlení, vytápění, přenosný telefon a na střeše bleskosvod. Přezdívka nejspíš vznikla ze zkratky pro Elektrische Lokalbahn.
Bobinka
Malá elektrická lokomotiva bývalé řady E 422.0., dnes řada 100. Pojmenování Bobinka vzniklo podle označení pojezdu lokomotivy Bo´Bo´ a jeho zdrobněním, aby se odlišila od rychlejších, silnějších a větších lokomotiv stejného uspořádání náprav s přezdívkou „Bobina“, které jezdily na hlavních tratích. Lokomotivy E 422.0 vyrobila v letech 1956 a 1957 lokomotivka Škoda v Plzni pro tratě Tábor – Bechyně a Rybník – Lipno (napájení 1500 V ss). V pravidelném provozu byly do roku 2002. Jejich maximální rychlost je 50 km/h, výkon 360 kW, hmotnost 48 tun a délka skoro 13 metrů. Pro porovnání větší sestra „Bobina“ byla konstruována pro rychlost 120 km/h, měla výkon 2 032 kW, hmotnost 82 tun a délku skoro 16 metrů.