Itálie jako klíčový exportní trh. CZ LOKO v Itálii předalo 100. objednanou lokomotivu
CZ LOKO se v Itálii postupně posunulo od remotorizací až po dodávky nových duálních lokomotiv.
Společnost CZ LOKO dlouhodobě udržuje pozici evropské dvojky v oblasti výroby motorových posunovacích lokomotiv. Tento úspěch je založen na postupném rozšiřování pole působnosti, ať už získáváním nových trhů nebo rozšiřováním výrobního portfolia. Nejvýznamnějším zahraničním trhem zůstává Itálie.
Uplynulý týden zde CZ LOKO zaznamenalo významný úspěch, když zákazníkovi předalo jubilejní stou lokomotivu. Stala se jí 741.761 určená pro stavební společnost UNIFERR.
Společnost CZ LOKO začala v Itálii působit před 22 lety. Tehdy se zde prosadila s modernizovanými „brejlovci“. Během pěti let jich sem dodala rovných 40, a to ve třech variantách. U první varianty byla provedena pouhá remotorizace, kdy došlo k dosazení spalovacího motoru K 6S 310 DR z produkce ČKD. Další dvě série prošly kompletní modernizací, jejíž součástí byl i zcela nový spalovací motor americké značky Caterpillar. Jednalo se tak o příbuzné nám dobře známé řady 753.7.
Další úspěch si CZ LOKO připsalo v Itálii s řadou 741.7, která vzniká kompletní modernizací původních strojů řady 740 ČKD. Z původní lokomotivy jsou zachovány pouze podvozky, hlavní rám a palivová nádrž. Na ně jsou umístěny celky vyráběné nově formou výměnných paketů. Výhodou modernizace zůstává především cena, která je zhruba o třetinu nižší oproti nově vyráběným lokomotivám. Lokomotiv řady 741.7 je v Itálii aktuálně 26.
V současné době CZ LOKO realizuje modernizaci celkem deseti lokomotiv pro stavební společnost Costruzioni Linee Ferroviarie (CLF). Právě z této série pochází i dvojice lokomotiv 741.760 a 761, která bude v provozu přidělena dceřiné firmě UNIFERR. Předaná byla dne 15. 6. 2023 v italské Alessandrii.
První DualShunter 2000 míří na testy
V současné době je v Itálii zájem především o nově vyráběné lokomotivy typu EffiShunter 1000. Těch sem bylo k dnešnímu dni dodáno rovných 32. Další jsou aktuálně ve výrobě. Typ EffiShunter 1000 patří mezi nejmodernější motorové lokomotivy na trhu. Uspět se s ním kromě Itálie podařilo také v České republice, Maďarsku, Slovinsku, Švédsku a na Slovensku. Aktuálně navíc probíhá příprava pro zahájení schvalovacího procesu v Norsku a Rumunsku. Do budoucna se přitom počítá s postupným navyšováním podílu nově vyráběných lokomotiv na úkor modernizací, které bude v dlouhodobém horizontu možné zcela opustit.
Do Itálie míří i nejnověji vyvinutý typ DualShunter 2000, kombinující pohon pomocí spalovacího motoru a troleje. V současné době je výrobně dokončen první kus ze zakázky pro italskou společnost MERCITALIA Shunting & Terminal, se kterým se plánuje v dohledné době zahájení jízdních zkoušek. V případě druhého kusu je dokončena hrubá stavba. Tyto dva kusy jsou zároveň započítány do celkového počtu sta kusů, neboť je statistika tvořena dle potvrzených obchodních případů a vzestupně přidělených výrobních čísel, nikoliv na základě fyzicky předaných lokomotiv.
CZ LOKO v Itálii působí od roku 2016 prostřednictvím vlastní dceřiné společnosti CZ LOKO ITALIA, která kromě obchodní činnosti zajišťuje kompletní zákaznický servis. Ten zahrnuje školení, údržbu, záruční i pozáruční servis a prostřednictvím smluvních partnerů také vyšší stupně oprav.
Dalibor Palko, CZ LOKO