Jihočeský kraj zrušil soutěže na vlaky. Jediná nabídka od ČD pro něj byla moc drahá

Jednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhyJednotka 640 RegioPanter, foto: České dráhy

Jihočeský kraj musí řešit, co dál s železniční dopravou po konci smlouvy s Českými drahami pro provoz na většině tratí,

Jihočeský kraj musí řešit, co dál s železniční dopravou po konci smlouvy s Českými drahami pro provoz na většině tratí, kde objednává osobní vlaky. Do dvou soutěží v hodnotě 10,7 miliard totiž přišla pokaždé jen jedna nabídka: od Českých drah. Byla ale výrazně dražší, než kraj platí dosud. Radní proto soutěž zrušili.

O rozhodnutí Rady Jihočeského kraje informovala jako první jihočeská příloha MF DNES. „Rada kraje zrušila oba tendry. Důvodem je vysoká cena, kterou České dráhy za provoz těchto tratí v dalších letech požadují,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská.


Kraj soutěžil provoz motorových vlaků na Písecku, Strakonicku a Táborsku na 15 let za 3,5 miliardy korun  a provoz na všech elektrizovaných tratích za více než sedm miliard korun.  Dosud kraj platí Českým drahám v průměru 115 korun za kilometr. Soutěž se netýkala jen trati Tábor – Bechyně.

Podle informací deníku Zdopravy.cz požadovaly České dráhy 180 korun za kilometr u motorové trakce, více než 200 korun u elektrické trakce. Na takovou cenu nemá kraj peníze.

České dráhy vysokou cenu vysvětlují vysokými požadavky kraje, nabídly víceméně jen nové vlaky. „V případě obou tendrů v Jihočeském kraji jsme připravili velmi kvalitní nabídky, které ve všech parametrech odrážejí vysoké nároky zadavatele. Skutečnost, že se do tendru nepřihlásili žádní soukromí dopravci navzdory svým proklamacím o zájmu o tyto soutěže, ukazuje, že parametry obou tendrů byly tak náročné, že je může splnit jen velká a silná společnost, jako jsou například České dráhy,“ vysvětlil MF DNES mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Ve hře jsou teď tři varianty, jak chce kraj zajistit provoz vlaků po roce 2019. Kraj zvažuje přímé zadání na deset let nebo čtyři roky a do té doby vypsání nové soutěže. Ve hře je i krajní možnost prodloužení stávající smlouvy s Českými drahami na dva roky.

Tagy České dráhy Jihočeský kraj soutěž Jihočeský kraj zajištění dopravní obslužnosti po roce 2019
36 komentářů