Další krok k polskému megaletišti. Ministerstvo schválilo jeho rozvoj do roku 2060
Pro nové letiště se už intenzivně vykupují pozemky.
Polské ministerstvo infrastruktury schválilo finální verzi rozvoje nového letiště Centralny Port Komunikacyjny (CPK), které má vyrůst mezi Varšavou a Lodží. Součástí celého projektu bude i budování sítě vysokorychlostních tratí.
Dokument řeší rozvoj celého areálu letiště až do roku 2060. O jeho schválení informoval CPK na svých stránkách. Současně jde o schválení územního plánu. CPK nyní může požádat polský úřad civilního letectví o takzvaný příslib povolení ke zřízení letiště. Ten je podmínkou pro žádání o územní rozhodnutí.
Schválení územního plánu předcházela jednání a konzultace se třinácti obcemi kolem letiště, úřadem civilního letectví a ministerstvy. Dokument definuje další etapy rozvoje letiště do konce roku 2060, tedy v časovém horizontu leteckých prognóz pro Polsko od Mezinárodní asociace leteckých dopravců ( IATA ).
První fáze hlavního plánu se vztahuje na období od roku 2028, což je předpokládaný rok spuštění letiště. Plán předpokládá, že letiště pak bude mít dvě paralelní vzletové a přistávací dráhy s kapacitou 330 tisíc pohybů a 40 milionů cestujících ročně.
Až 65 milionů cestujících ročně
Letiště má v první etapě zabírat zhruba 2 150 hektarů, pro které společnost intenzivně skupuje pozemky. Druhá etapa pokrývá období do roku 2060. V té době již může mít letiště tři paralelní dráhy a kapacitu 65 milionů cestujících ročně.
Současně probíhají hlavní přípravy na projektování. Zakázku získalo konsorciumFoster+Partners (jako hlavní architekt ) a libanonská firma Dar Al-Handasah (jako projektant letištní infrastruktury). Běží také soutěž na projektanta řídicí věže.
CPK se má nacházet mezi Lodží a Varšavou, přesněji v obci Baranów v Mazovském vojvodství, asi 40 kilometrů jihozápadně od centra hlavního města Polska. Nedílnou součástí projektu bude také vybudování rozsáhlé železniční sítě, a to včetně té vysokorychlostní o délce téměř dvou tisíc kilometrů. Letiště se stane hlavní základnou letecké společnosti LOT, která již dříve uvedla, že se bez něj neobejde, protože na současném hlavním varšavském letišti nemá možnost dalšího rozvoje. LOT Polish Airlines cílí podle svých slov dokonce na pozici evropského lídra.
Odhadované náklady na výstavbu letiště činí přibližně osm miliard eur, celý projekt CPK pak vyjde asi na 50 miliard eur. Část prostředků chce státní společnost získat od soukromých investorů.