Silnice z Mimoně bývalým vojenským prostorem prošla rekonstrukcí za 300 milionů korun
Rozsáhlá rekonstrukce trvala téměř tři roky. Většinu zaplatily evropské fondy.
Liberecký kraj dokončil rozsáhlou rekonstrukci silnice II/268 z Mimoně na hranici se Středočeským krajem směrem do Mnichova Hradiště. Komunikace vedoucí napříč bývalým vojenským prostorem Ralsko je vytíženou alternativou k silnici I/38. Její oprava vyšla na necelých 301 milionů korun, většinu nákladů zaplatily evropské fondy.
Zhruba 14 kilometrů dlouhý úsek se opravoval ve dvou etapách. První etapa se týkala prakticky celého úseku mimo Mimoň a průtah částmi Ralska Kuřívody a Ploužnice. Vyšla na 214 milionů korun, stavělo se od června 2020. Zhotovitelem byla společnost Metrostav.
Stavební práce se v převážné míře uskutečnily v místech, kde trasu lemují lesy. Silnice II/268 zároveň tvoří průtah městem Ralsko, konkrétně jejími místními částmi Kuřívody a Ploužnice. Konec úseku je v intravilánu města Mimoň.
Nově je stoupací pruh
„Jako u většiny dopravních staveb i tam bylo součástí rekonstrukce odvodnění, oprava dvou mostů, několika propustků a také vyhotovení zádržného bezpečnostního systém či přeložek inženýrských sítí. Projekt přinesl také výstavbu autobusových zastávek či rekonstrukci stávající rozlehlé křižovatky v centru Kuřívod do podoby okružní křižovatky,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták. Na projekt Libereckého kraje navázaly investice města Ralsko, které uhradilo výstavbu chodníků, veřejného osvětlení, rekonstrukci místní komunikace v centru Kuřívod a parkovací stání.
Druhá etapa začala v listopadu 2021, zakázku získalo za 84 milionů korun sdružení Colas CZ, a. s. a SaM silnice a mosty. Hlavním cílem projektu bylo zlepšit dopravní situaci ve městech a obcích, jako je Ralsko či Mimoň. I na tuto etapu byly využity peníze z evropských zdrojů. „Doprava tam často kolabovala a povrch silnice byl v nevyhovujícím stavu. Při rekonstrukci jsme též mysleli na bezpečnost tamních obyvatel. Součásti projektu bylo také zajištění funkčního odvodnění komunikace, sjednocení šířky vozovky a navýšení počtu jízdních pásů o jeden stoupací pruh. V rámci silniční akce se vybudovala také nová meteohláska, propustky a samozřejmě i dopravní značení,“ dodal Sviták.
V rámci výstavby učinili zajímavý objev archeologové. Kvůli úpravě trasy silnice v zatáčkách nad Horní Krupou, kde se vozovka rozšířila, bylo nutné přemístit jeden z pomníků prusko-rakouské války, která se tam v roce 1866 odehrála. Během odstraňování pod ním archeologové odkryli hrob dvou vojáků.