Zlaté vejce Českých drah. VUZ dosáhl rekordních tržeb, zisk nepatrně klesl

Polep lokomotivy Siemens Vectron. Foto: VUZPolep lokomotivy Siemens Vectron. Foto: VUZ

Firma loni rozšířila své portfolio služeb pro dopravce.

Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) loni potvrdil svoji pozici nejziskovější firmy v rámci skupiny České dráhy. Firma, která provozuje například železniční zkušební okruh ve Velimi, loni vydělala 273,4 milionu korun. Tržby firmy stouply na 709 milionů korun, nejvíce v historii. Zisk meziročně klesl o necelých sedm milionů korun.

Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků společnosti. VUZ se poslední roky výrazně zaměřuje na další expanzi, firma předloni vstoupila na slovenský trh. Lze očekávat, že stejně jako v minulých letech půjde většina zisku jako dividenda majiteli, tedy Českým drahám. Pokles zisku byl plánovaný, výsledek tak překonal stanovený plán. Pokud bude dividenda schválena v podobné výši jako loni, inkasují České dráhy z VUZ za posledních pět let přes miliardu korun.

Podle předsedy představenstva Martina Bělčíka firma loni vstoupila do dalších byznysů. Nově nabízí například testy odolnosti vůči rušení signálu, testy odolnosti vozidel proti kybernetickým útokům nebo testy kompatibility ETCS. „Naší ambicí je poskytovat zákazníkům komplexní služby, abychom mohli pro společnosti podnikající v oblasti dopravy fungovat jako hradba proti nesprávně implementovaným řešením vyvolaným valící se vlnou zkratek,“ uvedl Bělčík.

Firma se čím dál více zaměřuje na udržitelnost svých aktivit. V loňském roce dosáhl VUZ snížení své uhlíkové stopy o 63 % a získal hodnocení „score CDP“ na úrovni B- v rámci projektu Carbon Disclosure Project. Zařadil se tak mezi lídry v oblasti železnice a strojírenství ve středoevropském regionu.

Zhruba dvě třetiny tržeb jsou od zahraničních zákazníků, většina příjmů je z oblasti zkušebnictví. Firma dál hospodaří bez dluhu. VUZ v roce 2019 změnil obchodní politiku, zaměřuje se více na produkty s vysokou přidanou hodnotou.

Tagy vúž Výzkumný ústav železniční
27 komentářů