Státní plýtvání slevou na spotřební dani z nafty do prázdnin neskončí, změnu sazby zablokovali poslanci ANO 2011

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan SůraČerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Státu měsíčně uniká na nižší spotřební dani 800 milionů korun. Cena nafty klesla již na 28,90 Kč za litr.

Vláda neuspěla se svým pokusem ve zrychleném řízení prosadit novelu zákona o spotřební dani, která by ukončila téměř rok trvající slevu na dani z nafty. Kvůli této slevě stát přichází měsíčně na výběru o 800 milionů korun. Zrychlení projednávání zablokovali poslanci z hnutí ANO 2011.

O změně zákona o spotřební dani rozhodla na počátku měsíce vláda, celý sněmovní tisk je zde. Sleva 1,50 Kč z každého litru platí od června 2022, kdy byla zavedena jako kompenzační opatření pro vysoké ceny pohonných hmot. Ty jsou ale minulostí. Ceny jsou aktuálně nejnižší za posledních 20 měsíců, u Tank ONO spadla na 28,90 Kč za litr. V době, kdy se opatření přijímalo, stála nafta přes 40 korun za litr.

Zatímco u benzínu šlo o umělé snížení daně jen do konce září a od října 2022 se platí z každého litru opět 12,84 Kč, u nafty stát účtuje stále sníženou sazbu 8,45 Kč za litr. To vše v době, kdy je státní rozpočet v rekordním deficitu a státu na slevě ze spotřební daně utíkají ročně miliardy korun.

Další zvyšování státního dluhu

Včerejší projednávání novely zákona trvalo hodinu, proti zrušení slevy byli poslanci ANO 2011. Stenozáznam z jednání je zde. Zástupci ANO 2011, kteří se v některých případech proměnili na lobbisty sdružení autodopravců Česmad Bohemia, argumentovali, že návrat k původní výši přinese komplikace autodopravcům či železničním dopravcům, kteří používají dieselová kolejová vozidla. „Znamená to zvyšování státního dluhu, a tedy i to, že každý z nás to na konci musí stejně zaplatit,“ reagoval poslanec Ondřej Lochman (STAN).

Sazba spotřební daně na naftu je v Česku aktuálně jedna z nejnižších v Evropě. Jen loňské snížení spotřební daně přineslo výpadek v rozpočtu 6,7 miliardy, letos ministerstvo financí počítá s výpadkem 9,6 miliardy korun. Spotřební daň je dlouhodobě jedním z hlavních zdrojů financování dopravních staveb. Vzhledem k tomu, že podle zákona o rozpočtovém určení daní připadá 9,1 % z výnosu spotřební daně z minerálních olejů na příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury, ten si může z letošního rozpočtu na dopravní stavby smazat zhruba 900 milionů korun.

Tagy ceny PHM spotřební daň
124 komentářů