DPP postaví v Muzeu MHD novou výstavní halu pro autobusy a silniční vozidla
Spodní patro bude sloužit pro stálou expozici historických autobusů. Horní patro bude sloužit jako showroom, kde budou vystavena menší silniční vozidla.
Muzeum MHD v pražských Střešovicích čeká rozšíření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) aktuálně vybírá zhotovitele nové dvoupatrové výstavní haly pro historické autobusy a silniční pracovní vozy, které jsou technickými památkami ČR.
Odhadované náklady jsou 150 milionů korun, aktuálně probíhá soutěž. Uzavření smlouvy s vítězem DPP předpokládá do konce letošního června, následovat bude dopracování projektové dokumentace pro provádění stavby a další nezbytné administrativní kroky. Samotná výstavba potrvá 20 měsíců od předání staveniště.
„Novou výstavní halou rozšíříme expozici Muzea MHD o celou sekci silničních vozidel. Chybějící autobusy v expozici jsou nejčastěji zmiňovaným požadavkem v průzkumu, který pro DPP mezi návštěvníky Muzea MHD letos v dubnu provedla agentura STEM/MARK s jinak vynikajícím hodnocením s průměrnou známkou 1,4. Historické autobusy a pracovní vozidla DPP, zajímavé technické památky, které jsou dočasně odstaveny v depozitářích v garážích DPP, konečně dostanou důstojné místo,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib. Podle něj by stavba měla začít na podzim a k otevření by mělo dojít ke 100. výročí zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze, tj. 20. června 2025.
Nová hala budou dvoupatrová
Výstavní hala pro silniční vozidla bude umístěna na dolním nádvoří vozovny. Bude dvoupatrová, přičemž spodní patro bude sloužit pro stálou expozici historických autobusů s nájezdem z Cukrovarnické ulice. Horní patro bude sloužit jako showroom, kde budou vystavena menší silniční vozidla, která se budou v expozici střídat. Bude zde také prostor pro pořádání přednášek, seminářů či výstav. Nájezd do horního patra bude přímo z nádvoří vozovny.
Za 30 let fungování pražského Muzea MHD se jeho sbírka historických vozidel téměř zdvojnásobila. V současnosti ji tvoří celkem 69 historických vozidel: 46 tramvají, 12 autobusů a z toho dva vraky (Praga NO z roku 1929 a Ikarus 620 z roku 1963, které se po kompletaci a generální opravě stanou novými exponáty), tři trolejbusy, dva vozy metra a šest nákladních automobilů (jeden hasičský a pět pracovních vozů sloužících pro údržbu tramvajové sítě).
Muzeum chce vytvořit i expozici historie metra včetně dobové stanice. Po rekonstrukci petřínské lanovky plánuje rozšíření expozice o jeden ze stávajících dvou vozů, přičemž druhý poputuje do Národního technického muzea. „V rámci generálních oprav vozidel je naší snahou oživit a zprovoznit nejnovější přírůstek, autobus Praga NDO. Kromě toho zprovoznit trolejbus Praga TOT, autobusy Škoda 506N a Ikarus 620, a to do roku 2025, ideálně do 100. výročí zahájení pravidelného provozu autobusů nebo do 150. výročí MHD v Praze. Je to velmi ambiciózní plán, ale uděláme maximum, aby vyšel,“ uzavírá Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DPP a šéf Muzea MHD v Praze.