Podcast: Doprava na trati Lužná – Žatec zůstane nejspíš zachována, říká Jakub Jeřábek z DÚK
Devadesát autobusů od tureckého výrobce Otokar by mělo dorazit do Ústeckého kraje z velké části o letních prázdninách.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Jakub Jeřábek. Formálně je vedoucím oddělení dopravní obslužnosti z Odboru dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje, fakticky je tím, kdo se svými kolegy buduje integrovaný dopravní systém Doprava Ústeckého kraje. Letos je to 17 let, co se stará o dopravu na severu Čech.
Objednávka regionálních autobusů a vlaků stojí Ústecký kraj dvě miliardy korun ročně, z toho tržby pokryjí 10 až 15 %. Regionální doprava na železnici je tu nejliberalizovanější z celého Česka, na severočeských tratích vozí cestující za tarif Dopravy Ústeckého kraje jedenáct dopravců, když započítáme i sezónní turistické linky.
„Domnívám se, že to byl dobrý krok. V době, kdy jsme smlouvy uzavírali, jsme věděli, že získáváme relativně nejlepší vozidlo, jaké jsme dostat mohli, a získali jsme i lepší cenu, než nabízel státní dopravce,“ říká v podcastu Jakub Jeřábek a doplnil, že liberalizovat takto železniční dopravu by doporučil i ostatním krajům, pokud mají dobře zajištěnou integraci.
Nyní připravuje Ústecký kraj výběrové řízení na dopravce, který převezme provoz na páteřních elektrických linkách v kraji. „Nemusí to být nová vozidla, v zadávací dokumentaci popisujeme hlavně kvalitu vozidel a čím má být vozidlo vybaveno,“ řekl v podcastu Jeřábek.
Velká lokálková diskuse, zda na vedlejších tratích s menšími počty cestujících udržet železniční provoz, se nevyhýbá ani Ústeckému kraji. Pokud cestují dlouhodobě na některé trati jen desítky až stovka cestujících za den, pak je podle Jeřábka na místě řešit náhradu autobusy. Lidé podle něj už dnes nechtějí chodit na zastávku kilometr za obec.
Jednou z tratí, kde se jedná o omezení provozu, je spojení Lužná – Žatec. V podcastu však Jakub Jeřábek naznačil, že se zde železniční provoz nezastaví. „Zatím to vypadá, že tam vlaky jezdit budou v pracovní dny i o víkendech,“ řekl.
V podcastu probíráme také další osud Kozí dráhy. Podle Jeřábka kraj o objednání pravidelné každodenní dopravy na této trati dosud nejednal a nerozhodoval, jak se někdy uvádí.
V rozhovoru se věnujeme i rozvoji vztahu DÚK se sousedními integrovanými systémy, zdražování jízdného a jeho únosné hranici pro cestují i autobusové dopravě v kraji, problémům s rozjezdem dopravce ICOM na Teplicku i krajskému dopravci Dopravní společnosti Ústeckého kraje.
Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času:
7. minuta: Proč se Ústecký kraj rozhodl už před sedmi lety nezadávat výkony na železnici automaticky Českým drahám, ale vybírat si z více nabídek i dalších dopravců
13. minuta: Jak se Ústecký kraj rozhoduje, kde nahradí vlakovou dopravou trvale autobusy
16. minuta: Proč kraj omezí železniční dopravu na trati Varnsdorf – Rybniště a jak vnímá DÚK omezení provozu na trati Slaný – Louny na čtyři páry vlaků denně
25. minuta: Skutečně by Ústecký kraj objednal každodenní dopravu na Kozí dráze, pokud by ji Správa železnic opravila
32. minuta: Kolik stojí veřejná doprava v Ústeckém kraji a jakou část nákladů pokryjí tržby z jízdného
34. minuta: Jak se bude dál vyvíjet spolupráce se sousedními integrovanými dopravními systémy PID a IDOL
40. minuta: Proč se kraj rozhodl založit si jako první v Česku svého vlastního autobusového dopravce a proč je jeho kilometr jízdy výrazně dražší než u jiných dopravců
56. minuta: Proč dojde na výkonech DÚK po konci roku k náhradě RegioSharků za Desira