Velká Británie znárodní provoz na další trati. TransPennine Express míří do státních rukou

Jednotky řady 802 dopravce TransPennine Express v Newcastlu. Foto: TransPennine ExpressJednotky řady 802 dopravce TransPennine Express v Newcastlu. Foto: TransPennine Express

Po stabilizaci provozu ministerstvo očekává návrat koncese do soukromých rukou.

Společnost TransPennine Express patřící pod First Group přijde na konci května o koncesi na provoz vlaků na severu Anglie a v části Skotska. Důvodem je nespokojenost státu se službami dopravce a s častým rušením spojů. Půjde již o čtvrtý soubor, který ve Velké Británii přejde pod stát.

Koncesi a provoz převezme státní podnik poslední záchrany Operator of Last Resort (DfT OLR Holdings – DOHL). Cestující by podle ministerstva dopravy neměli poznat žádnou změnu k horšímu, stát naopak slibuje spolehlivější provoz. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

Podle ministerstva kvalita služeb soukromého dopravce v posledních měsících výrazně upadla a i přes opakované výzvy nedošlo k výraznému zlepšení. Například v březnu byl zrušen každý šestý spoj. V lednu dopravce zrušil dokonce čtvrtinu spojů.

First Group ve vyjádření uvedla, že řada výpadků byla zcela mimo vliv dopravce, například závady na infrastruktuře nebo nedostatek náhradních dílů. Za částí zrušených spojů je také nedostatek strojvedoucích. Z velké části to bylo kvůli odmítání prací přesčas odborovým sdružením strojvedoucích Aslef. Od února ale podle dopravce došlo k redukci zrušených spojů o 40 % a situace se dál zlepšovala.

Síť linek TransPennine Express. Foto: Rcsprinter123 - Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91254202

Síť linek TransPennine Express. Foto: Rcsprinter123 – Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91254202

Jsme zklamáni tímto rozhodnutím. Od roku 2004 až do vypuknutí pandemie stoupl počet cestujících za rok ze 14 na 29 milionů,“ uvedla firma. Ministerstvo plánuje, že po stabilizaci převede provoz linky opět na soukromého dopravce.

Velká Británie provozuje systém železničních linek na zcela jiném modelu než v Česku, dopravci platí státu koncesi za exkluzivitu provozu na jednotlivých linkách. I proto je ve Velké Británii jízdné výrazně vyšší než v řadě jiných evropských zemí. I přes vysoké ceny až do pandemie ale počet cestujících dlouhodobě rostl. Pandemie a vyhlášené lockdowny však ukázaly, že koncesní model s takovými situacemi nepočítá a řada dopravců se dostala do závažných problémů.

Tagy First Group¨ koncese koncesní model Transpennine Express Velká Británie
38 komentářů