Nečekaný problém státních slev. Dětem či seniorům výrazně zdražila 1. třída
Nově zavedené slevy měly vybraným skupinám obyvatel od 1. září výrazně zlevnit cestování , v některých případech ale musejí děti či senioři platit více než dosud. Jde o cestující, kteří chtějí využít první třídu ve vlacích. Ta je
Nově zavedené slevy měly vybraným skupinám obyvatel od 1. září výrazně zlevnit cestování , v některých případech ale musejí děti či senioři platit více než dosud.
Jde o cestující, kteří chtějí využít první třídu ve vlacích. Ta je sice podle názvu mnohými považována za luxus, v příměstských vlacích kolem Prahy je ale například jediným místem, kde si mohou cestující dobít za jízdy notebook či mobil. Nové státní slevy neumožňují cestování v první třídě a současně ani využití například některých produktů, které umožňují dospělým cestujících bez státem přiznaných úlev levnější cestování.
Řada cestujících, zejména rodin s dětmi, využívala možnost levného doplatku do první třídy. Nově se státními slevami tato možnost zanikla.
„Denně jezdíme příměstskými linkami kolem Prahy, máme lítačky, sedmileté dítě též – s oblibou využíváme jedničku s malým doplatkem. Nově však k dětské lítačce poloviční příplatek do jedničky koupit nejde, nejde k ní koupit ani plnocenný příplatek, dítě musí mít normální plnocenný dospělý lístek,“ napsala deníku Zdopravy.cz čtenářka.
Nelze koupit nejen příplatek za polovinu jako v minulosti, ale ani plnocenný příplatek pro dospělého. „Pokud zákazník patří do skupiny, která má na slevu 75 % z jízdného nárok, platí mu jízdenka s touto slevou pouze ve druhé vozové třídě a nemůže si k ní doplatit první první třídu. Možnost 50% slevy na jízdenky první třídy pro děti do 15 let byla dříve dána státem, nově tuto slevu již stát neposkytuje,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Do 1. třídy se může takový cestující podívat, musí ale doplatit rozdíl mezi zvláštním jízdným a obyčejným jízdným. To je výrazně více, než kolik byl dosud doplatek.
„Obecně jsme toho názoru, že poskytování slevy pouze pro 2. vozovou třídu (nebo její určité omezení pro 1. třídu) je správný krok a nevidíme důvod, proč by cestující uplatňující takto vysokou slevu měli mít ještě možnost využívat 1. třídu,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Cenový výměr ke slevám zakazuje dopravcům, aby poskytovali slevy z první třídy. Podobný problém řeší i další cestující, na které se slevy vztahují, například občané nad 65 let. Nejen, že zaplatí více než dosud, pokud chtějí jet první třídou, často je jízdenka pro ně dražší, než pro dospělé do 65 let.
Nástup slev znamená totiž i konec některých komerčních nabídek slev: v případě Českých drah karty IN 50 D pro důchodce. České dráhy ji už důchodci nad 65 let nevydají.
Nemožnost cestovat levněji v první třídě díky kombinaci jízdenky a doplatku do první třídy vypadla z cenového výměru poprvé. Cestující se státními slevami mohou cestovat levněji s takzvaným časovým doplatekm, ten prodávají České dráhy na různě dlouhá období od jednoho týdne (250 Kč) až na rok (4990 Kč)
Nástup slev ukazuje, že v jejich zavádění panuje značných chaos. Ministerstvo dopravy minulý týden zatrhlo Českým drahám vypočítávat kompenzace z kilometrického jízdného na trasách, kde nabízí levnější jízdenky bez ohledu na ujetou vzdálenost. Dříve přitom takový postup ČD odsouhlasilo.
Podobná nejasnost se týká i uznávání slev v RegioJetu ve třídě Relax. I když jde o někdejší vozy první třídy rakouských drah, dopravce je oficiálně vydává za druhou třídu a čerpá na cestujících v nich kompenzace.