Ani MHD, ani IAD. CITYA rozšířila sdílený minivan na celý region Říčanska
Po rozšíření do dalších obcí firma počítá s nárůstem jízd na 60 denně.
Kolem tisíce jízd měsíčně pro více než čtyři tisíce lidí zaznamenává společnost CITYA se svým sdíleným minivanem v Říčanech a okolí. Po pilotním provozu přešel projekt poptávkové hromadné dopravy do komerčního režimu. Systém funguje jako mezistupeň mezi městskou hromadnou dopravou (MHD) podle jízdních řádů a individuální automobilovou dopravou (IAD).
Firma dokáže na základě dat, dopravních modelů, dlouhodobých dopravních preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy. V rámci definovaného mikroregionu cesta zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a stojí 40 Kč, další spolucestující v rámci jedné skupiny platí pouze 20 % ceny. Po pár klicích v intuitivní aplikaci na cestujícího do pěti minut čeká mikrobus tam, kde potřebuje.
První pilotní projekt zdarma fungoval v Říčanech a okolních vesnicích. Citya nasazuje do provozu minivan značky Mercedes. Do komerčního provozu se přidávají i okolní menší obce, odkud se lidé potřebují dostat do Říčan nebo na MHD směrem do Prahy i v jiné časy, než nabízí jízdní řády příměstské hromadné dopravy.
„Když jsme komerčně fungovali pouze v Říčanech, denně nám chodily desítky poptávek po dopravě i z okolních obcí, i když tam v té době CITYA nefungovala. Jsem rád, že okolní obce vyslyšely přání svých občanů, kteří potřebují cestovat po regionu i mimo jízdní řády příměstské hromadné dopravy. Chceme, aby se kdokoliv každý všední den za rozumný peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje. Obecně to funguje tak, že si uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit,“ popisuje službu její CEO Dominik Janík. Virtuální zastávka by neměla být dále než sedmdesát metrů od domu.
V průměru čtyři cestujících na jednu jízdu
Z 8000 cestujících v Říčanech bylo až 70 % jízd skutečně sdílených. Auta vozila různé skupiny cestujících, kteří na virtuálních zastávkách postupně nastupovali a vystupovali. Kapacita vozů je šest osob a průměrná obsazenost byla více než čtyři cestující na jednu jízdu. Většinou s CITYA jezdí rodiče s dětmi. Průměrně řidiči v Říčanech odvozili denně 30 jízd. Po rozšíření i na okolní menší obce start-up počítá se skokovým zvýšením poptávky až na 60 jízd za den. V mikroregionu Říčan bude dojezdová doba 3 až 5 minut, s nástupem a výstupem je to 15 minut. Autobusem se jedná o cestu na 30 až 40 minut.
Říčany jsou dlouhodobě přetíženy individuální automobilovou dopravou. „Poptávková veřejná doprava je pro naše občany dalším střípkem do skládačky služeb, které nabízíme. Vedle již fungující městské dopravy zdarma, sdílených kol pro mladé či Seniortaxi pro starší generaci je poptávková doprava minivanem zajímavá zejména pro obyvatele odlehlejších částí Říčan, ale také pro lidi z okolních obcí. Typicky třeba rodič ze sousední vesnice jistě uvítá, když Citya sveze jeho děti společně s dalšími na trase do hudební školy či na jiný kroužek, případně se sám nechá odvézt na nádraží. Rodič ušetří čas a stres s cestováním, v Říčanech zase ubyde několik aut na přetížených silnicích, “ říká David Michalička, starosta Říčan.
Úspora aut
Podle Janíka má projekt výhodu, že v porovnání s MHD je kilometr výrazně levnější. V běžném fungování jezdí do Říčan autobusy v třiceti a šedesáti minutové frekvenci. Místní ale potřebují flexibilnější cestování. I proto okolní obce začaly na provoz také přispívat.
„Zastupitelé obce Tehov v březnu schválili finanční podporu projektu lokální sdílené veřejné dopravy v pilotním provozu do konce roku 2023. Naším cílem je zlepšit dostupnost veřejné dopravy a uvědomujeme si, že stejně jako jiná veřejná doprava je třeba i tento systém dotovat a chceme pomoci hledat levnější a efektivnější alternativu k provozu autobusů, kterých je v malých obcích stále málo, přesto mnohdy jezdí prázdné,“ řekla Kateřina Ruszová, místostarostka obce Tehov.
Obce na provoz přispívají podle velikosti. „Jedná se o jednotky až desítky tisíc měsíčně. CITYA vrací 100 % jízdného obcím, což zpravidla pokrývá 20–40 % investice,“ uvedl Janík.
Data z provozu ukazují, že největší poptávka je zpravidla odpoledne a večer. Obecně ráno lidé jezdí MHD, ale CITYA jim řeší problém cesty zpět. Bez CITYA by jeli ráno autem kvůli zpáteční cestě.