Jančurovy vlaky prohloubily loni ztrátu i dluhy, tržby přesáhly miliardu
Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských
Expanze společnosti RegioJet Radima Jančury, která je největším soukromým osobním železničním dopravcem ve střední Evropě, se promítla i do hospodářských výsledků firmy. RegioJet loni téměř ztrojnásobil svoji ztrátu z 13,2 na 35,8 milionu korun.
Vyplývá to z výroční zprávy, kterou dopravce zveřejnil ve sbírce listin obchodního rejstříku. Jako první na ni upozornil server E15.cz.
Tržby firmy meziročně stouply o více než čtvrtinu ze 772 milionů na 1,070 miliardy korun. Důvodem je především velký nárůst počtu cestujících a vstup RegioJetu na novou trasu z Prahy do Brna a do Bratislavy a Vídně.
„Ekonomika musela v roce 2017 absorbovat zejména náklady spojené s rozvojem služeb na nových linkách, a to i v závěru roku, kdy vlaky RegioJet začaly poprvé spojovat Prahu s Vídní,” uvedl Jančura ve výroční zprávě.
Expanze přinesla i větší zadlužení: ze 714 milionů na 1,023 miliardy korun. Důvodem zadlužení je především pořízení nových lokomotiv Bombardier Traxx.
RegioJet loni přepravil 4,7 milionu cestujících. „Na trase Praha – Ostravsko – Košice jsme zaznamenali v roce 2017 ziskový provoz s tím, že celkově ekonomika firmy musela absorbovat vyšší náklady spojené s rozšířením provozu a zavedením nových spojů zejména na trase Praha – Vídeň. Jednalo se o investici do budoucnosti, která se pozitivně projevuje již v letošním roce, kdy RegioJet dále roste meziročně o 26 % a jeho celkové hospodaření je v zisku,“ dodal mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
RegioJet se tržbami z jízdního za loňský rok dostal už na jednu osminu tržeb z jízdného, které měly České dráhy. Výroční zpráva současně boří i oblíbený mýtus, že byznys RegioJetu stojí na kompenzacích od státu za povinně nařízené slevy. Loni RegioJet inkasoval na těchto kompenzacích 75,6 milionu korun, tedy zhruba 7,5 % tržeb.
Výsledky Student Agency, pod kterou jezdí pod značkou RegioJet žluté autobusy, zatím Jančura nezveřejnil.
Za první pololetí letošního roku cestovalo dálkovými vlaky RegioJetu v České republice přibližně 2,76 miliónu cestujících. RegioJet tak pokračuje v masivním růstu z hlediska počtu přepravených cestujících, když za první pololetí přepravil také o 26 % cestujících více než za stejné období předcházejícího roku. Celkově tak vlaky RegioJetu cestovalo během prvního pololetí o přibližně 600 tisíc cestujících více než za stejné období předchozího roku.
Dalších přibližně 1,67 milionu cestujících přepravily vlaky RegioJetu na trati Bratislava – Komárno, kde jezdí v rámci závazku veřejné služby. I zde dopravce zaznamenal dvouciferný meziroční nárůst počtu cestujících o 18 %.
Celkem tak žluté vlaky v Česku, na Slovensku a v Rakousku přepravily za první pololetí roku 2018 přibližně 4,5 milionů cestujících. Společně s autobusy RegioJetu za celý letošní rok očekává rekordních více než 16 milionů cestujících.