První kvatro má ETCS. Nového zabezpečovače se dočkala další vozidlová řada
Modernizací projde až 71 vozidel řad 842 a 954.
Motorový vůz 842.034 se stal prvním řady 842 v majetku Českých drah, který je vybaven evropských zabezpečovačem ETCS. Dokončení prototypového vozu oznámila společnost ČMŽO-elektronika na svém facebookovém profilu. Společnost je dodavatelem AŽD Praha, která získala zakázku na modernizaci 37 vozů 842 přezdívaných také jako kvatro a 34 řídicích vozů řady 954.
První prototyp je předpokladem pro zahájení sériové výroby celé řady. Souprava složená z vozů 842.034 a 954.206 (80–29 206) absolvovala úspěšně i na trati z Hranic na Moravě do Olomouce technicko-bezpečnostní zkoušku. ČMŽO-elektronika použila vlastní zkonstruovanou přístrojovou skříň vlakových zabezpečovačů.
České dráhy uzavřely smlouvu na instalaci ETCS do těchto vozů v závěru roku 2021. Šlo o jednu z mála zakázek na instalaci mobilní části ETCS, v které byla konečná cena výrazně nižší než odhad.
Namísto odhadované ceny 1,032 miliard korun vyšla zakázka na 780 milionů korun. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Cena za jeden vůz se tak dostala k 10 milionům korun, v posledních tendrech přitom byla cena za vůz podstatně vyšší: u takzvaných syslů až 17 milionů korun.
Pro Moravskoslezský a Královéhradecký kraj
Podle generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho je nižší cena způsobena dvěma faktory: vozidla jsou na instalaci ETCS jednodušší a především jde o zakázku, která přesahuje 30 vozidel. „Stačí jeden prototyp a náklady za prototyp se rozpustí do většího počtu vozidel. Dalším důležitým parametrem je to, že tato vozidla jsou určena pouze pro ČR a jsou zde jednodušší legislativní a schvalovací procedury. Nelze pominout ani to, že již máme zkušenosti s vybavováním vozidel, což se dá promítnout do optimalizace všech postupů,“ řekl při podpisu smlouvy Chrdle.
Motorové vozy řady 842 jsou z počátku 90. let minulého století. Před deseti lety prošly modernizací, kdy dostaly nový motor. „Mají v současnosti perspektivu svého provozu v dalších zhruba 10 až 15 letech. Po vyřazení řady 854 a nasazení řady 843 na výkony mimo tratě s ETCS půjde vedle zcela nových vozidel (840/841/844/nové jednotky Pesa) o jedinou řadu klasických velkých motorových vozů vybavených pro provoz na tratích s ETCS,“ uvedl v prosinci 2021 mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Nasazovány budou například v Moravskoslezském kraji nebo Královéhradeckém kraji. „Doplnění ETCS na další motorové vozy bude probíhat podle smluvního vázání motorových vozů na příslušné výkony podle smluvních ujednání s objednateli,“ dodal Šťáhlavský