Obrazem: Národní technické muzeum zprovoznilo svou první vlakovou soupravu
První jízda vedla z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na "Audienci u císaře Karla I.", zařazen tak byl také salónní vůz z roku 1909.
V sobotu 29. dubna vyjel poprvé na koleje muzejní vlak Národního technického muzea. V rekonstruované vlakové soupravě jsou zastoupeny typické i unikátní vozy vyrobené v 60. až 80. letech 20. století. V sestavě s dieselovou a parní lokomotivou je chce NTM využívat k jízdám pro veřejnost. Deník Zdopravy.cz nyní přináší sérii fotografií z první jízdy.
„Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena je z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde opravená parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek,“ uvedl ředitel NTM Karel Ksandr. Ušatou při první jízdě nahradila parní lokomotiva Českých drah 354.195 Všudybylka z roku 1925. Bardotka byla na postrku.
První jízda vedla z Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci „Audience u císaře Karla I.“, zařazen tak byl také salónní vůz Františka Ferdinanda d’Este z roku 1909. Tento vůz byl později využíván k cestám císaře a krále Karla I.
Základ soupravy nicméně tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973 a 1974, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.
S výjimkou lehátkového vozu BRcm jde o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vzniklé v 60. letech 20. století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Mezi lety 1964 a 1985 bylo z tehdejší Německé demokratické republiky do Československa dodáno 3 200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu Vagonka Studénka.