Air Moldova zastavila všechny lety, dopravci hrozí bankrot
Aerolinka létala od loňského podzimu také do Prahy. Otázka, jestli se ještě vrátí, závisí na úspěšnosti restrukturalizace a dalších specifických okolnostech.
Letecká společnost Air Moldova zastavila před pár dny veškerý provoz a přestala prodávat letenky. Moldavský národní dopravce potýkající se s finančními problémy sice požádal soud o schválení restrukturalizace, podle vlastního vyjádření však vše nasvědčuje tomu, že jednání banky dotlačí firmu do úpadku. Moldavská největší komerční banka Moldova Agroindbank (MAIB) totiž údajně staví aerolince do cesty nevýhodné klauzule, ačkoliv společnost nadále splácí své dluhy. Kroky banky mají být účelově vytvořené. Dopravce to uvedl v tiskové zprávě.
Restrukturalizace by měla aerolince přivést nové investice. Firma říká, že investoři jsou připraveni investovat do společnosti okolo 50 milionů dolarů. V případě, že soud schválí plán restrukturalizace, obnoví společnost provoz do tří dnů od přijetí rozhodnutí.
Air Moldova transparentně publikovala okolnosti, které je do současné situace přivedly. Obvinila především své předchozí vedení činné do privatizace v roce 2018, za nějž mělo ve firmě docházet ke korupci a zneužití pravomocí. Vyšetřování se pořád protahují. Svůj dopad měla i celosvětová pandemie. Významně se na aktuálním stavu dopravce podepsala také ruská invaze na Ukrajinu. Rusko bylo pro společnost významným trhem a ze spojení s ním měla aerolinka největší zisky. Zmiňovány jsou rovněž politické zájmy a na ně navázaná činnost tamního úřadu civilního letectví.
Flotila letecké společnosti nedisponuje od března žádným letadlem. Provoz linek tak zajišťují stroje pronajaté i s posádkami. Právě nové investice by měly akvizici nových strojů zajistit. Velkou konkurencí, kterou Air Moldova ve svých vyjádřeních nezmiňuje, jsou pro dopravce nízkonákladové společnosti Wizz Air a FlyOne. Oba chtějí v letní sezóně létat z Kišiněva do zhruba dvacítky destinací.