Komentář: Stát má ve slevách chaos. Teď by je měl zrušit v Relaxu u RegioJetu
Páteční rozhodnutí ministra dopravy Dana Ťoka nechat Českým drahám proplácet slevy vždy z ceny, za kterou si mohou lidé koupit
Páteční rozhodnutí ministra dopravy Dana Ťoka nechat Českým drahám proplácet slevy vždy z ceny, za kterou si mohou lidé koupit jízdenku na pokladně či v e-shopu, je jistě chvályhodné. Bohužel ale pouze dohání to, co měl stát udělat už dávno. Tedy dát výplatě kompenzací za slevy jasná pravidla, a ne z ní dělat džungli, která umožňuje dopravcům vysávat státní rozpočet podle libosti.
České dráhy počítaly slevy pro děti, studenty a seniory z kilometrického tarifu i na trasách, kde nabízejí všem dospělým cestujícím výrazně levnější Akční jízdenky. Z jednoho cestujícího pod slevovým deštníkem tak měly výrazně více než z dospělého cestujícího bez slev (i když je akční jízdenka komerční nabídka, stala se z ní na některých relacích běžná jízdenka a kilometrická se vůbec neprodávala). Stručně řečeno, vyčuranost. Bohužel, původně oficiálně posvěcená ministerstvem dopravy.
Ťokovým rozhodnutím se například jízdenka Praha – Ostrava pro České dráhy na první pohled víceméně zastropovala na 295 korunách, což je běžná cena jízdenky i pár minut před odjezdem. Výjimkou jsou jen špičkové časy, kdy jezdí ČD na trase dráž.
České dráhy se ale po tomto kroku ministra mohou cítit diskriminovány. Soukromým dopravcům totiž stát proplácí slevy z výrazně dražších jízdenek.
Nejde ale o diskriminaci: ČD nikdo nebrání, aby nabízely jízdenky v druhé třídě dražší tak, jako to dělaly před příchodem konkurence. Ukazuje to ale, že zoufale chybí například strop od státu, který by jasně řekl, z jaké maximální ceny si mohou dopravci kompenzaci vypočítat. Například Leo Express si ze sociální dávky udělal rovnou marketing a lidem vrací to, co neproplatí stát formou kreditu na další jízdu. V podstatě tak pod slevami jedou zadarmo. Nic přitom dopravci nebrání, aby pak přišel na ministerstvo s tím, že kompenzaci počítal z 1 000 Kč a natáhl ruku o 750 korun.
Chaos v přístupu státu potvrzuje i to, jak ministerstvo dopravy vykládá pravidla ministerstva financí ke slevám. Ty se mají počítat vždy z nejnižšího jízdného ve druhé třídě. To se ale teď rozhodně neděje. Stačí pohled do ceníku RegioJetu, kde stát doplácí slevy hned ve třech tarifních třídách: Lowcost, Standard a Relax.
Relax jsou vozy první třídy po rakouských ÖBB, které RegioJet v Česku označuje jako druhou třídu. Jenže od levnějších tarifů se liší nejen výrazně větším prostorem pro cestujícího. Je zde například přednostně servírováno občerstvení. Jinými slovy, na české poměry jde rozhodně o 1. třídu, ze které se slevy nemají vůbec počítat. Státem nařízené slevy jsou víceméně sociální dávkou, která má usnadnit cestování, nikoliv ale vybraným skupinám umožnit levné jízdy v nadstandardu.
Kompenzace na slevy v Relaxu stát posvětil v době, kdy RegioJet vstoupil na trasu Praha – Ostrava. Tehdy bylo cestování v této třídě levnější než většina jízdenek v českodrážní druhé třídě. Doba se ale změnila, ačkoliv v očích řady cestujících zůstává RegioJet nejlevnější, dávno to není pravda. Velmi často jsou na trase Praha – Ostrava nejlevnější České dráhy. V praxi tak jízdenka v Relaxu mezi Prahou a Ostravou stojí často 499 korun, a z této ceny se vypočítává sleva.
Existuje i další důvod, proč slevu v Relaxu neproplácet. Konkurence a lepší služby přivádějí na železnici nové cestující, které se daří přilákat z individuální automobilové dopravy. Nejde přitom o lidi, kteří řeší cenu, zato ale chtějí dostatečný komfort. Tito lidé si náhle do Relaxu nesednou. Jejich místo, za které jsou ochotni zaplatit pětistovku, zabrali ti, kterým na cestu přispěl výrazně stát.
Vývoj kolem státních slev jasně ukazuje, že byly šity horkou jehlou jako populistické heslo Andreje Babiše. Je veřejným tajemstvím, že velká část vedení ministerstva dopravy je proti nim. Možná je tak chaos kolem nich jen cestou, jak nakonec dosáhnout jejich zrušení. Stále platí, že naplánovaných šest miliard by doprava potřebovala jinde: na zlepšení infrastruktury, vozového parku nebo navýšení počtu objednávaných spojů.
O stanovisko, proč žádají kompenzace i ze třídy Relax, jsme požádali i RegioJet. Zde je jeho plné stanovisko.
RegioJet se při počítání slev striktně drží ceny, kterou na daném spoji zaplatí dospělý zákazník. Student či senior vždy cestují za čtvrtinu toho, co zaplatí dospělý zákazník. Také tržba, kterou dostane na konci RegioJet, je ve všech případech stejná – u seniorů a studenta akorát její část kvůli nařízené slevě doplatí stát. Právě to byl problém u ČD, které se na jedné straně dospělému cestujícímu podbízely podnákladovou cenou a na straně druhé našly kličku, jak vydělat peníze na seniorech, studentech a kompenzacích od státu tím, že počítaly slevy uměle z vyšších cen.
Politikou a předností RegioJetu je rozsáhlý servis za výhodné ceny – a to pro všechny cestující ve všech třídách. Takový je náš pohled na to, jak by služby pro cestující na železnici měly vypadat. Podobně to platí o autobusové dopravě, kde RegioJet cestujícím na všech linkách také poskytuje nejvyšší rozsah služeb. Právě kvalita služeb a nižší ceny jsou jedním z klíčových přínosů konkurence v dopravě.
Třída Relax ve vlacích RegioJet vždy byla druhou třídou – je to typ služby, který má na trhu svůj protějšek například v druhé třídě vlaků SC Pendolino, railjet nebo EuroCity a oslovuje stejného zákazníka, který před klasickým kupé preferuje cestování v tzv, otevřeném prostoru. Je jako druhá třída řádně označena a druhé třídě odpovídá i rozsah služeb (ve srovnání s první třídou Business) i ceny jízdenek. Třídu Relax využívá také řada žáků a studentů při dojíždění do škol a dalších cestách.
Cílem státu při zavedení slev – tak, jak byl prezentován i představiteli vlády – nebylo rozdělit cestující na chudé, kteří cestují se státní slevou a bohaté, kteří cestují za plné jízdné. Záměrem nebylo ani některou skupinu cestujících diskriminovat nebo ji kvůli novým slevám zhoršit kvalitu služeb.
Naopak jedním z cílů bylo motivovat jak seniory, tak zejména mladé lidi a studenty, aby více využívali veřejnou dopravu, aby poznávali Českou republiku a udělat jim cestování ještě dostupnější. Aby ve věku, kdy si utvářejí názory, měli motivaci brát kvalitní veřejnou dopravu jako preferovaný způsob cestování – do školy, do práce i ve volném čase. Stát tím investuje do mladé generace a do její výchovy a do odpovědného využití miliardových investic do modernizace dopravní infrastruktury.
Snahou RegioJetu je také moderní kvalitní veřejná doprava, kde zákazníci dostávají vysoký standard služeb za výhodné ceny a právě proto mají důvod dát veřejné dopravě přednost například před cestováním osobním automobilem.
Současně vidíme, jako zásadní, aby mladí lidé, senioři a další skupiny veřejnosti měli více možností cestovat a byli k tomu motivováni i výhodnou cenou. Je to přínos jak pro českou ekonomiku, tak pro rozvoj společnost jako celku.