Přechod na novou Lítačku není hladký, čtečky v busech „zlobí“ i platící cestující
Byla to koncem srpna na pražském hlavním nádraží velká sláva, když primátorka Adriana Krnáčová předváděla sama na sobě nový odbavovací
Byla to koncem srpna na pražském hlavním nádraží velká sláva, když primátorka Adriana Krnáčová předváděla sama na sobě nový odbavovací systém PID Lítačka. Ten je společný pro Prahu a Středočeský kraj a cestujícím přinesl řadu novinek. Po pár dnech se ale ukazuje, že přechod na nový systém není zcela hladký. Některým cestujícím v příměstské dopravě přidělává spíše starosti.
„Koupil jsem si u okénka čtvrtletní Pásmo 1. Ale ve validátoru to ukazuje, že nic nemám, a v jednotlivých autobusech je to různé. V jednom to ukáže, že je vše v pořádku, v jiném, že žádný kupon nemám. Dnes ráno mi řidič rovnou řekl, že to nefunguje, ať to tam ani nedávám,“ sdělil deníku Zdopravy.cz čtenář, jehož totožnost redakce zná. Problém spočívá v tom, že čtečky v autobusech, u průvodčích či revizorů v některých případech nenajdou při načtení karty platný kupon, ačkoliv ho pasažér řádně zakoupil.
„Provozní personál je sice instruován, aby byl v takových případech shovívavý, nicméně pokud se i přesto stane, že si cestující nikoli z vlastní viny musí zakoupit novou jízdenku, je možné ji reklamovat u Operátora ICT. Ten odpovídá za správný chod systému,“ uvedl mluvčí organizátora ROPID Filip Drápal. Podle mluvčího Operátora ICT Vladimíra Antonina Bláhy spočívá problém v tom, že některým starším odbavovacím zařízením trvalo déle, než načetla ze systému potřebné údaje. „Pokud se vyskytne problém, kolegové okamžitě vyrážejí do terénu a věc řeší,“ uvedl Bláha. Reklamace se prý počítají na jednotky, nezahrnují ale případy shovívavých řidičů.
Ti totiž nabízejí odlišný pohled. „Zatím to nevypadá, že by se tím někdo až tak zabýval. Takže odhaduji, že to klidně i do konce září, ne li déle, bude trvat. Nám třeba nikdo nic neřekl, natož o shovívavosti. Nasadilo se to a poraďte si. Už je z toho člověk úplně otrávený,“ sdělil deníku Zdopravy.cz jeden z řidičů příměstského autobusu. Podle něj systém navíc vůbec nenačítá opencard.
Samostatnou kapitolou jsou validátory v metru, které rovněž nezobrazují správné údaje, a to u kuponů zakoupených po 27. srpnu. Validátory nicméně se zavedením systému PID Lítačka ztratily na významu a nyní se řeší, co s nimi bude dál. V úvahu připadá jejich zrušení nebo naopak rozšíření jejich funkcí na způsob informačního kiosku.
Projekt PID Lítačka by měl podle vedení města i kraje výrazně ulehčit cestování zhruba třem milionům obyvatel Prahy a okolí. Největší novinkou je zřejmě skutečnost, že dlouhodobé kupony nejsou fyzicky vázány pouze na kartičku dosavadní Lítačky. Cestující si je mohou „nahrát“ prostřednictvím internetového obchodu i na bezkontaktní bankovní kartu a slevovou In-kartu Českých drah. Data totiž jsou uložena v on-line systému a s kartou spojena jen přes číslo. Právě s příchodem novinky cestujícím odpadla povinnost ověřování zakoupeného jízdného ve validátorech v metru.