Plzeňský kraj zamítl námitky Českých drah proti vítězství Arrivy. Dopravci zbývá jen ÚOHS
Vyjádření šéfa Českých drah naznačují, že dopravce už s provozem na lince P1 nepočítá.
České dráhy neuspěly se svými protesty proti vítězství společnosti Arriva vlaky ve veřejné soutěži na provoz vlaků linky P1 JIH Horažďovice předměstí – Plzeň – Pňovany. Dopravce tak může ještě využít možnost nechat rozhodnout Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), musel by však složit kauci 20 milionů korun. Z některých vyjádření dopravce je patrné, že už firma boj vzdala.
Odmítnutí námitek potvrdila mluvčí kraje Helena Frintová. „Dopravce je oprávněn podat návrh na ÚOHS do 10 kalendářních dnů,“ uvedla Frintová. Lhůta uplyne tento týden. Po jejím uplynutí, pokud nezačne zakázku řešit antimonopolní úřad, může dojít k podpisu smlouvy.
České dráhy minulý týden oficiálně odpověděly, že se s rozhodnutím seznamují a rozhodnou o dalším postupu. Šéf Českých drah Michal Krapinec ale minulý týden při setkání se zaměstnanci v kraji sám mluvil o tom, že od prosince na lince přestanou jezdit. „Dnes jsem se s kolegy vypravil do Plzeňského kraje, kde skončí náš provoz na trati Horažďovice – Plzeň – Pňovany, abychom ujistili naše zaměstnance, kterých se konec provozu dotkne, že se o svou práci bát nemusí,“ uvedl Krapinec na Twitteru.
Patnáctiletá smlouva s jednotkami po Českých drahách
Proti postoupení případu k ÚOHS mluví i skutečnost, že i kdyby úřad rozhodl o zrušení vítězství Arrivy, České dráhy zakázku stejně ještě nezískají. V soutěži byly třetí, na druhém místě byl RegioJet. „Arriva vyhrála zaslouženě,“ uvedl šéf RegioJetu Radim Jančura.
Arriva v soutěži nabídla 191,12 Kč za vlakokilometr, druhý RegioJet 233,26 Kč a poslední České dráhy 239,74 Kč. Aktuálně jezdí České dráhy v tomto provozním souboru za 174 Kč za kilometr. V nové soutěži není v ceně za kilometr započítán poplatek za dopravní cestu, naopak jsou započteny náklady na instalaci zabezpečovače ETCS. České dráhy se cenu Arrivy snažily zpochybnit jako příliš nízkou, Arriva si za svou nabídkou stojí.
Podle zadávací dokumentace jde o výkony v rozsahu 10,65–15,98 milionu vlakokilometrů během patnácti let. Na vítěze soutěže má přejít celkem devět jednotek RegioPanter řady 650, které jezdí na lince P1 od roku 2018. Jsou v barvách Plzeňského kraje. Na lince přinesly zásadní zlepšení kvality dopravy. Jsou plně klimatizované, nabízejí připojení k internetu, zásuvky na dobíjení či moderní informační systém. Za devět nových jednotek zaplatily České dráhy přes miliardu korun. 85 % pokryla dotace z Operačního programu Doprava 2014–2020.