Co dál s nostalgickými vlaky? České dráhy zvažují jejich osamostatnění
České dráhy vážně zvažují, že vyčlení historické vlaky pod značkou ČD Nostalgie do samostatné složky či firmy. Důvodem je především
České dráhy vážně zvažují, že vyčlení historické vlaky pod značkou ČD Nostalgie do samostatné složky či firmy. Důvodem je především to, aby náklady na nostalgické vlaky byly oddělené od účetnictví běžné osobní dopravy.
Úkol připravit vávrh na samostatné účetní nebo organizační uspořádání ČD Nostalgie dal už vedení Českých drah jejich Řídící výbor.
„O možnosti vyčlenit nostalgii do samostatné složky se dlouhodobě diskutuje s ohledem k našemu zájmu tuto oblast nadále rozvíjet a starat se o národní technické dědictví, péči o ně nadále rozvíjet a techniku zároveň využívat. S ohledem k tomu, že jde aktuálně o interní diskusi nad budoucím uspořádáním, o kterém se bude vést ještě odborná diskuse, je předčasné poskytovat další informace,“ odpověděl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Server Odborového sdružení železničářů tento týden citoval člena představenstva Českých drah Miroslava Kupce z jednání s odbory, který označil úřední oddělení nostalgických vlaků za nutnost. „Pokud budeme do částky za vlakokilometry kalkulovat všechny náklady, včetně nákladů vynaložených v souvislosti s nostalgickými jízdami a údržbou historických vozidel, nemůžeme čelit konkurenci nízkonákladových dopravců,“ uvedl Kupec.
České dráhy mají 570 historických vozidel, vlastní také ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka, ve správě mají také například některé lokomotivy z Národního technického muzea.
Podle Kupce by měly České dráhy požadovat kompenzaci za náklady na historické vlaky od státu. Bývalý ředitel luženského depa Jindřich Rachota letos v rozhovoru pro iDnes.cz uvedl, že čistě provozně jsou historické vlaky v zisku, pokud nejsou potřeba větší opravy. „Snažíme se o to, abychom byli rentabilní, kromě jízdného na provoz přispívají některé kraje. Když ale dojde na opravy, je to záležitost milionů korun. České dráhy naštěstí tyto peníze poskytují, je to pro ně i forma marketingu. Jsme jediní z dopravců, kdo se stará o zachování technického dědictví,“ řekl Rachota.