Boeing kvůli technickému problému zastavil odbyt některých letadel 737 MAX
Vady se mohou týkat dodávek až z roku 2019.
Problém se pravděpodobně dotkne významného počtu nedodaných letounů 737 MAX, které jsou teď ve výrobě i ve skladech. Záležitost by krátkodobě mohla vést ke snížení počtu dodaných letounů 737 MAX, uvedl Boeing.
Problém se týká části rodiny letadel 737 MAX, včetně strojů MAX 7, MAX 8 a MAX 8200, a také letounu pro námořní hlídkování P-8 Poseidon založeného na stroji 737 NG. Nestandardní montáž podle firmy neohrožuje bezpečnost letu a netýká se strojů, které už jsou v provozu.
„Na základě faktů a údajů předložených společností Boeing neexistuje žádný bezprostřední bezpečnostní problém,“ sdělil americký Federální úřad pro letectví (FAA). Úřad posoudí všechna dotčená letadla před jejich dodáním.
Pečlivá kontrola od tragických nehod
Dodavatel Spirit uvědomil firmu Boeing o problému ve středu. Výrobce letadel předpokládá, že problém sahá až do roku 2019, a vyhodnocuje, kolika letadel se týká.
Boeing odmítl komentovat, zda ho problém donutí zrušit plány na zvýšení výroby letounů 737 v tomto roce. Letos má firma v plánu dodat nejméně 400 letounů MAX, v prvním čtvrtletí jich dodala 111. Boeing chtěl do června zvýšit měsíční objem výroby strojů MAX z 31 na 38 kusů.
„O problému jsme informovali FAA. Pracujeme na kontrolách a případných výměnách nevyhovujícího kování,“ uvedl Boeing. „Litujeme dopadu, který bude mít tento problém na dotčené zákazníky, jsme s nimi v kontaktu ohledně harmonogramu dodávek,“ dodal.
Společnost Spirit AeroSystems chystá kontrolu a opravu dotčených trupů letadel. Úředníci uvedli, že FAA pravděpodobně vydá směrnici o letové způsobilosti, která by nařídila režim kontrol a oprav.
FAA pečlivě kontroluje letadla Boeing od dvou smrtelných nehod v letech 2018 a 2019. Úřad nadále kontroluje každé letadlo 737 MAX a 787 před vydáním osvědčení letové způsobilosti a schválením k dodání.
Akcie Boeingu po oznámení odepsaly kolem pěti procent, akcie Spirit AeroSystems bezmála 12 procent.