Stavba D11 u Hradce Králové může začít. Děti Země uzavřely dohodu se silničáři
Ředitelství silnic a dálnic může začít po dlouhých letech příprav začít s výstavbou pokračování dálnice D11 u Hradce Králové, konkrétně
Ředitelství silnic a dálnic může začít po dlouhých letech příprav začít s výstavbou pokračování dálnice D11 u Hradce Králové, konkrétně osmikilometrového úseku od Hradce k Předměřicím nad Labem. Stane se tak nejspíš 2. října, a to díky dohodě s ekologickým spolkem Děti Země. Ten stáhne svůj rozklad proti stavebnímu povolení.
Lze přitom hovořit téměř o velkém usmíření. Dříve zarputilí nepřátelé si dnes podali před kamerami ruce, předseda Dětí Země Miroslav Patrik si potřásl s šéfem ŘSD Janem Kroupou. „Pokud si dokážeme vzájemně naslouchat a vyměňovat argumenty, pak můžeme hledat kompromisy. Přál bych si, aby jsme v podobném duchu pokračovali,“ uvedl Kroupa.
Podle Patrika se podařilo dojednat dohodu, která ochrání veřejné zájmy a přírodu, například vodoteče a vzácné živočichy. Součástí dohody je i monitoring hluku. „Podmínkou je hlavně to, aby vodoteče po dokončení dálnice plnily funkce biokoridorů, tedy vrátily se do původního stavu a nestaly se z nich sklady nějakých štěrků a stavebního materiálu,“ doplnil Patrik. Dohoda je přitom v českém kontextu výjimečná, neboť obchází standardní správní procesy.
Rozklad proti stavebnímu povolení stáhne spolek do týdne, pak bude záležet na ministerstvu dopravy, kdy povolení vydá. Ředitelství silnic a dálnic k definitivnímu povolení směřuje po více než dvou letech řízení. Jde totiž už o druhé povolení pro zmíněný úsek. První povolení vydalo ministerstvo už loni v červnu, proti tomu se ale také odvolaly Děti Země, když napadly takzvaná závazná stanoviska kraje i města.
ŘSD pak celý proces letos v březnu zastavilo, žádost o povolení stáhlo a odvolací řízení bylo zrušeno. Následně silničáři podali žádost novou se zdůvodněním, že to tak bude rychlejší. Nové povolení dostali letos v červnu, znovu jej ale v červenci rozporovaly Děti Země. Nyní ale nastal mezi oběma organizacemi smír.
Zmíněný úsek bude součástí jedné stavby od Hradce Králové ke Smiřicím, která měří 15,5 kilometru. Stavbu zbuduje za 2,593 miliardy korun sdružení firem Eurovia, Metrostav a Switelsky. To už začalo loni s přípravnými pracemi.
Stavba se měla rozběhnout současně s budování navazujícího úseku Smiřice – Jaroměř, tam už jsou ale práce od května v plném proudu. Oba úseky by měly být hotové do konce roku 2021.
Kompletní text dohody najdete například na Hlídači státu.