Na nové D4 roste 40 mostů. Letos budou u většiny hotovy hrubé stavby

Nový most na vznikající dálnici D4. Pramen: Via SalisNový most na vznikající dálnici D4. Pramen: Via Salis

Největší mostní stavbou na D4 je estakáda u obce Nerestce. Skoro 420 metrů dlouhá stavba překlene silnici III. třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať.

Při stavbě dálnice D4, kterou v rámci projektu PPP zajišťuje sdružení Via Salis, vznikne celkem 40 mostů s odlišnými konstrukcemi i určením. Polovinu z nich tvoří přechody nebo podchody pro zvěř. V letošním roce bude většina mostů na D4 dotažena do fáze hrubé stavby, následovat bude pokládka izolací a vrstev vozovky. Informovalo o tom sdružení ve svém posledním newsletteru, deník Zdopravy.cz přinese příští týden z jedné z největších dálničních staveb v tuzemsku fotogalerii.

Při délce 32 kilometrů nově vznikající dálnice tak na každý kilometr trasy připadá nejméně jeden most nebo propust. Aktuálně je jich ve fázi výstavby 33, předpokládaná životnost je 100 let.

Největší mostní stavbou na D4 je estakáda u obce Nerestce. Skoro 420 metrů dlouhá stavba překlene silnici III. třídy, polní cestu, údolí řeky Skalice a regionální železniční trať.

Budoucí D4. Pramen: MDČR

Most u Nerestců se staví pro dálnice ne zcela běžnou metodou. „Zatímco běžně je dálniční most tvořen dvěma samostatnými mosty pro každý směr dálnice, v tomto případě vzniká jeden most pro oba směry. Nejprve se buduje středový monolitický páteřní nosník, na který se po obou stranách zavěsí betonová křídla. Následně se vybetonují prostory mezi křídly. Tato tzv. proudová metoda je vhodná zejména pro mohutnější mosty, s větší výškou nad terénem a delším rozpětím jednotlivých polí (rozpětí nejdelšího pole mostu u Nerestců je 70 metrů),“ uvádí sdružení. V Česku byla podobná nosná konstrukce použita například u Uherska při stavbě mostu na úseku D35 Ostrov – Časy.

Druhým nejdelším je s délkou 223 metrů most u Zalužan, k velkým mostním konstrukcím na D4 patří most o sedmi polích za Milínem, který bude měřit 157 metrů.

Sdružení Via Salis tvoří francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba stojí na začátku třetí stavební sezóny, podle smlouvy se státem má být hotova v prosinci 2024. Dalších 25 let se o ni bude Via Salis starat.

Tagy D4 Via Salis
47 komentářů