Vozová krize: České dráhy si půjčují vagony ze zahraničí, 20 ojetých chtějí koupit
Dráhy dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich z údržby vrací zpět.
České dráhy se snaží vyřešit akutní nedostatek vagonů mimo jiné zápůjčkami od zahraničních kolegů. Aktuálně dojednaly zapůjčení 14 osobních vozů 1. a 2. třídy od dopravců z Polska, Německa a Slovenska. „Během jarních měsíců pomohou řešit situaci s nedostatkem vozidel v dálkové dopravě způsobené prodlužováním termínů při periodických opravách,“ informují dráhy ve svém měsíčníku Železničář.
Podle dohod se zahraničními partnery se mají zapůjčené vozy objevovat v období od poloviny března do poloviny června na linkách Ex 1 Praha – Bohumín a Ex 6 Praha – Plzeň – Mnichov.
Vedle zápůjček plánují České dráhy rovněž nákup ojetých vagonů, aktuálně ve výběrovém řízení poptávají až 20 vagonů pro dálkové spoje. „Tyto vozy by měly být nasazeny do provozu ještě v letošním roce,“ uvedly dráhy.
Důvodem „vagonové krize“ jsou podle drah neúměrně se prodlužující lhůty u opravárenských firem. Podle ČD se dříve běžné lhůty kolem 40 až 45 dní nyní protáhly na 120 i více dnů. Dráhy tak dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich z údržby vrací zpět. Každý týden to znamená úbytek tří až pěti vozů. Cestující to mohou vidět mimo jiné na chronickém nedodržování řazení, kdy často ani nenajdou své místo, na které mají rezervaci.
„Z jednání, která vedeme, máme informace, že zhruba v polovině roku by se mohly opravné doby vracet ke svému standardu. Vozy by se měly přestat vracet pozdě a měly by začít chodit zpět do provozu. Což ale zároveň znamená, že vozový dluh, který máme, potlačíme ještě půl roku před sebou. Situace by se tedy měla zlepšit až na podzim. Právě proto se snažíme shánět případné pronájmy a další vozy, kde jen to jde. Samozřejmě by se to dalo řešit i škrtáním spojů, ale to je cesta, kterou opravdu jít nechceme,“ uvedl již dříve člen představenstva pro osobní dopravu Jiří Ješeta.