Září přinese Brnu rozšíření výluky, dráhy otevřou pokladnu na dolním nádraží
Příchod školního roku přinese nemalé komplikace cestujícím, kteří využívají brněnské hlavní nádraží. Částečná výluka nádraží trvající už od poloviny července
Příchod školního roku přinese nemalé komplikace cestujícím, kteří využívají brněnské hlavní nádraží. Částečná výluka nádraží trvající už od poloviny července nabude v pondělí 3. září na rozměrech. Především kvůli poprázdninovému zhoustnutí provozu na regionálních spojích bude opět využito dolní nádraží.
Výluka se dotkne hlavně cestujících od západu a jihu. České dráhy změny popsaly ve svém čtrnáctideníku Železničář. Nejhůře postiženou bude zřejmě linka S4 v úseku Zastávka u Brna – Brno hlavní nádraží. V pracovní dny budou osobní a spěšné vlaky plně nahrazeny autobusy, a to expresními bez zastávek na trase i obslužnými „couráky“. O víkendech a svátcích pojedou vlaky až na hlavní bez omezení. Rychlíky od Jihlavy na stejné trati naopak budou výlukou dotčeny nejméně, budou jezdit fakticky beze změny. Pouze obrat budou konat v depu v Maloměřicích.
Na dolní nádraží budou přesměrovány vlaky linky S41 od Moravských Bránic. Tím ovšem vynechají zastávku Brno-Horní Heršpice. Cestující do Heršpic budou muset přestoupit na autobus už ve Střelicích. V Brně pak budou mezi dolním a hlavním nádražím pendlovat náhradní autobusy. Dráhy rovněž na dolním nádraží otevřou pokladnu, tarif bude počítán jako pro hlavní nádraží.
Výluku zapříčinila dvoumiliardová rekonstrukce hlavního nádraží včetně zabezpečovacího zařízení. SŽDC aktuálně provádí opravu mostů přes Hybešovu a Křídlovickou, o prázdninách bylo na hlavním nádraží vyloučeno 5. a 6. nástupiště. Hlavní práce na zabezpečovacím zařízení ale budou zahájeny až v prosinci, kdy také začnou největší omezení provozu. Na dolní nádraží bude přesměrována dálková doprava. Do té doby by tam mělo vzniknou druhé kryté nástupiště a podchod.
Brno si tříměsíční výluku s přesunem provozu na dolní nádraží užilo už loni. SŽDC tehdy opravovala viadukt přes Vlhkou ulici, 4. nástupiště a přilehlou 6. kolej a také koleje mezi brněnským hlavním nádražím a Židenicemi. Celkem stála akce 170 milionů korun. Miliardová rekonstrukce brněnské uzlu přitom nijak nesouvisí s diskusemi o budoucím umístění nádraží. Podle SŽDC je třeba ji tak jako tak udělat, neboť nádraží funguje na hraně kapacity.