Podcast: ComfortJety vyjedou dříve, ale bez řídicích a bistrovozů, říká šéf drah Michal Krapinec
„Zajímalo by mě, jak se kolegové dopočítali k takhle agresivní ceně,“ říká šéf ČD o nabídce Arrivy na převzetí RegioPanterů v Plzeňském kraji.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, který je mimo jiné také úspěšným hráčem pokeru a účastnil se světového šampionátu v této karetní hře. Je to právě rok, co nastoupil do čela největšího železničního dopravce v České republice.
Dráhy převzal v nelehké době po covidu a také v době výběrových řízení, které státem vlastněného dopravce připravily v letošním prvním čtvrtletí o řadu výkonů. Právě ztráty výkonů Českých drah podrobně rozebíráme v první části rozhovoru. „Řídit České dráhy sebevražedná mise není. Kdyby byla, tak bych se na ni nevypravil,“ říká v rozhovoru Michal Krapinec.
České dráhy řeší také velké problémy s nedostatkem vozů, což má podle Krapince souvislost s konfliktem na Ukrajině, který se podepsal na dostupnosti některých dílů. Proto se dopravce snaží urychlit nákup objednaných nových souprav. To je příklad ComfortJetů, dvaceti devítivozových souprav (180 vozů) pro rychlost až 230km/h v čele s lokomotivami Vectron od Siemensu.
„Termín pro ComfortJety byl původně rok 2025 a dále, jelikož je tato jednotka složitá na schvalování kvůli řídicímu vozu a bistrovozu. Jejich schvalování trvá vždy nejdéle. Domluvili jsme se s výrobcem, aby nám začal předávat vozy s ročním předstihem už v roce 2024 s tím, že řídicí vůz by se pak doschvaloval v čase,“ řekl při natáčení podcastu Michal Krapinec a doplnil, že stejně tak se bude se zpožděním schvalovat i bistrovůz. ComfortJety vyrábí sdružení Siemens Mobility/Škoda Group.
Detailně v podcastu rozebíráme také zadlužení společnosti. V polovině loňského roku měla skupina České dráhy půjčeno podle posledních oficiálně zveřejněných informací skoro 60 miliard korun a velmi rychle se zvýšilo tempo růstu zadlužení. Krátkodobé půjčky vzrostly za prvních šest měsíců roku 2022 o 11 miliard korun. „Je to takzvaný konsolidovaný dluh za celou skupinu. Druhou největší část dluhu nese ČD Cargo, které je schopné svůj dluh obsloužit a věříme, že i splatit. Když bychom se podívali na ČD, a. s., tak se bavíme o 52 miliardách korun. Zadlužení Českých drah ještě chvíli poroste do bodu zlomu, kdy se křivka zadlužení narovná, a začne se snižovat,“ říká Michal Krapinec.
Poslechněte si celý rozhovor s generálním ředitelem Českých drah v podcastu. Můžete si ho přehrát přímo zde na stránce, případně ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict
Vybraná témata podle času
7. minuta: Jak vnímá Michal Krapinec liberalizaci české železnice i výrazně levnější nabídky konkurentů v poptávkách objednavatelů
14. minuta: Jak budou vypadat hospodářské výsledky ČD za rok 2022
16. minuta: Pomohou ČD zvládnout svým zaměstnancům vysokou míru inflace navýšením mezd
19. minuta: Jak budou České dráhy pracovat s rostoucím zadlužením
25. minuta: Jak si ČD vybírají bateriové vlaky pro Moravskoslezský kraj
31. minuta: Proč mají České dráhy tak velké problémy s nedostatkem provozuschopných vozů
40. minuta: Kdy začnou České dráhy podnikat v zahraniční na vlastní licenci
43. minuta: Jak budou České dráhy dále rozvíjet ČD Bus a proč vstoupily do segmentu autobusové dopravy
48. minuta: Jak je Michal Krapinec úspěšný v hraní pokeru a jak se k tomuto koníčku dostal
51. minuta: Vyčlení České dráhy údržbu do speciální dceřiné společnosti ČD servis?