ŘSD chystá rychlejší propojení Děčína s Libercem, nová trasa dlouhá 20 kilometrů uleví České Kamenici
Stavba má podle aktuálních plánů začít v roce 2030.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zveřejnilo novou dokumentaci k jedné z největších silničních staveb na severu Čech. Nová silnice I/13 Děčín – Manušice se má stát rychlejším a bezpečnějším propojením Ústeckého a Libereckého kraje. Zcela vyvede tranzitní dopravu z České Kamenice a Kamenického Šenova a dalších obcí. Napojí se na silnici I/9 u budoucí přeložky mezi Českou Lípou a Novým Borem.
O nové silnici se mluví roky. V roce 2020 poslalo ŘSD záměr do zjišťovacího řízení, které podle očekávání skončilo tím, že investor musel přijít s výrazně důkladnější dokumentací o vlivu stavby na životní prostředí.
Argumentem ŘSD pro stavbu je především silné dopravní zatížení stávající silnice vedoucí z velké části zastavěným územím. Například Českou Kamenicí denně podle sčítání dopravy projede 11 tisíc aut, z toho velká část kamionů. Díky vedení silnice mimo obce dojde také k podstatnému zkrácení jízdních dob mezi Novým Borem a Děčínem.
Dvě verze trasy
Nová dokumentace řeší trasu ve dvou variantách. Jedna zůstává původní, druhá navrhuje odlišné vedení trasy přeložky u Jedlky v severozápadní části obchvatu Benešova nad Ploučnicí, v lokalitě Velká Bukovina a Volfartice (viz podrobnější popis v kap. B. I. 5.) a byla navržena na základě závěru zjišťovacího řízení.
Celá silnice má být dlouhá 20,5 kilometru, je navržena ve dvoupruhovém uspořádání, kategorie S11,5/90. Plány počítají s jejím začátkem na konci Děčína v části Březiny, kde navazuje na stavbu přeložky silnice I/13 Děčín – Ludvíkovice (Folknářská spojka). Mezi Děčínem a Benešovem nad Ploučnicí je trasa záměru vedena údolím Ploučnice po severním svahu údolí v souběhu se stávající silnicí II/262 a obchází Benešov nad Ploučnicí severním obchvatem. Dál pokračuje velmi řídce osídlenou krajinou až do Manušic.
ŘSD aktuálně počítá se stavbou v roce 2030. Předpokládané zprovoznění stavby je v roce 2035. Odhadované náklady jsou 3,5 miliardy korun. Detailněji je stavba popsána v informačním letáku.