Jako horký brambor. Stát přesunul územní řízení k D3 na pražský magistrát, ten se tomu bránil
Ministerstvo argumenty ředitele pražského magistrátu neuznalo, mimo jiné proto, že zmíněné úseky nesousedí s Prahou.
Územní řízení ke středočeské části dálnice D3 nepovede krajský úřad Středočeského kraje, ke kterému Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) loni v listopadu podalo žádosti. Ministerstvo dopravy aktuálně rozhodlo, že agendu (zatím u dvou úseků) přesune pod pražský magistrát.
Rozhodnutí o přestěhování dokumentace vydalo u úseků Václavice – Voračice a Voračice – Nová Hospoda. Na ministerstvo se obrátil ředitel středočeského krajského úřadu s názorem, že s rozhodováním o D3 na kraji je „spojena nadkritická míra systémového rizika podjatosti“.
Ministerstvo dopravy mu dalo za pravdu a středočeské krajské úředníky práce zbavilo. Agendu přesunulo na pražský magistrát. Jeho ředitel argumentoval stejně jako středočeský kolega, nestrannost pražských úředníků podle něj ohrožuje nejen skutečnost, že dálnice má vést ku Praze, ale i fakt, že mnoho Pražanů má chatu v Posázaví.
Ministerstvo ovšem argumenty pražského ředitele neuznalo, mimo jiné proto, že zmíněné úseky nesousedí s Prahou. A ještě si přisadilo. „Ministerstvo dopravy musí rovněž uvést, že Magistrát hlavního města Prahy nevedl dosud v rámci agendy § 2e liniového zákona žádnou významnější stavbu a s ohledem na spravedlivé rozložení agendy považuje Ministerstvo dopravy za vhodné, aby řízení vedl právě Magistrát hlavního města Prahy. Nelze pominout ani skutečnost, že rozhodováním o některých významných stavbách na území Prahy (tedy v působnosti Magistrátu hlavního města Prahy) byly pro nadkritickou míru rizika systémové podjatosti Magistrátu hlavního města Prahy pověřeny jiné stavební úřady,“ stojí v rozhodnutí. Ministerstvo přitom vzalo v potaz i vytížení ostatních krajských úřadů. Rozhodnutí jsou k dispozici zde: Václavice – Voračice, Voračice – Nová Hospoda.
ŘSD v listopadu využilo možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního řízení. Staré žádosti, které byly řešeny ještě na Městském úřadě Benešov, byly staženy a nové byly podány již na Krajský úřad Středočeského kraje. Cílem je podle ŘSD urychlení celého procesu. Zatím není jasné, kde se bude rozhodovat o dalších úsecích středočeské D3 (celkem je jich pět).
Pro územní rozhodnutí totiž silničáři potřebují rozhodnutí o výjimkách pro zvláště chráněné druhy. U zmíněných dvou už je pravomocné, u tří zbylých směrem k Praze (Hostěradice – Václavice, Jílové – Hostěradice a Praha – Jílové) jej v lednu vrátilo ministerstvo životního prostředí už podruhé k novému projednání.
Rovněž o těchto výjimkách rozhoduje jiný úřad než ten středočeský. Kvůli objektivitě má agendu na starost Krajský úřad Plzeňského kraje. První rozhodnutí vydal už v roce 2020. Odpůrci stavby napadli žalobou i zmíněná pravomocná rozhodnutí o výjimkách.
ŘSD už má za sebou letitý spor o vedení dálnice v Zásadách územního rozvoje (ZÚR) Středočeského kraje. První aktualizace ZÚR v roce 2015 zakotvila takzvanou západní variantu přes Posázaví. Stížnosti proti této aktualizaci postupně zamítly Krajský soud v Praze, Nejvyšší správní soud a Ústavní soud.
Středočeská část dálnice D3 bude po svém dokončení měřit 58,5 kilometru. Dálnice se napojí na Pražský okruh u Jesenice a na jih povede kolem Jílového, Netvořic a Maršovic dále na Heřmaničky. Na Benešov ji napojí šestikilometrová Václavická spojka. Součástí stavby bude mimo jiné deset mimoúrovňových křižovatek, sedm tunelů o celkové délce sedm kilometrů či most přes řeku Sázavu.
Stavět se má podle ŘSD v letech 2026 až 2029, což se dá označit za optimistickou variantu.