Nová okružní linka a bateriové jednotky. České dráhy mají novou smlouvu v Moravskoslezském kraji za 18 miliard

Jednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Cena za ujetý kilometr bude jedna z nejvyšších v zemi.

České dráhy zajistí drtivou většinu závazkové železniční dopravy v Moravskoslezském kraji (MSK) i v příštích deseti letech. Dopravce nasadí na koleje nové vlaky, včetně těch bateriových. V plánu jsou rovněž nové přímé linky, např. mezi Krnovem a Českým Těšínem nebo zavedení tzv. Ostravského okruhu přes Bohumín a Frýdek-Místek.

Desetiletý kontrakt dohodnutý bez soutěže podepsali zástupci vedení Českých drah s Moravskoslezským krajem v pátek dopoledne. Jeho hodnota je 18 miliard korun. Některé výkony v kraji jsou pod jinými smlouvami, jde například o linku Opava – Ostrava nebo Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm.

„Smlouva na provozní soubor Ostravsko, který zahrnuje větší část tratí v kraji, začne platit letos v prosinci. Cestujícím přinese celou řadu novinek, které zvýší komfort cestování a konkurenceschopnost železnice oproti individuální automobilové dopravě. Premiéru budou mít na českých kolejích v příštím roce například bateriové vlaky. Celkem chceme do nových souprav v příštích letech investovat v Moravskoslezském kraji téměř čtyři miliardy korun,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Kraj by měl být prvním, kde dojde k nasazení takzvaných BEMU, tedy bateriových elektrických jednotek, které umožní jízdu i mimo elektrifikované tratě bez emisí. Kraj znovu odmítl zveřejnit, kolik budou stát výkony těchto vlaků.  První čtyři mají být pořízené bez soutěže od Škoda Group z rámcové smlouvy na dodávku elektrických jednotek. Dopravce tvrdí, že jde v podstatě o stejný typ jednotky, zatímco jeden z právních posudků takovou konstrukci odmítá. Podle informací deníku Zdopravy.cz je proti takovému způsobu zasmluvnění i ministerstvo pro místní rozvoj.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Radka Podstawky vychází cena za jeden kilometr na 277 korun. Půjde o brutto smlouvu, kdy tržby jsou rizikem kraje jako objednatele. Jde ale o cenu za všechny výkony v této smlouvě, nejen za bateriové vlaky. I tak půjde o jednu z nejvyšších cen v zemi, kterou bude kraj za vlakokilometr platit. Na dotaz, proč musí být první čtyři jednotky už od roku 2024 uvedl, že se tak dohodl kraj s dopravcem. Více jsme se problematice nákupu BEMU věnovali zde.

24 nových jednotek, konec jednotek 460

Dopravce slibuje výraznou proměnu vlaků v regionu. Celkem národní dopravce do 24 nových souprav investuje téměř čtyři miliardy korun. Modernizace stávajících vozidel, včetně investic do instalace ETCS, pak přijde na 430 milionů korun. Další posilou v rámci modernizace dopravy v Moravskoslezském kraji budou již letos v červnu dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, pořízené s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou-Svinovem.

Nedávno modernizované motorové vozy řady 811 a přípojné vozy 012 v Moravskoslezském kraji i po nasazení nových vozidel na tratích v regionu zůstanou a postupně nahradí motorové vozy řady 810. Díky smlouvě mají zmizet jednotky 460 a soupravy s lokomotivami 163.

Nová přímá spojení v Moravskoslezském kraji

Od prosince 2024:
přímé vlaky bez přestupu na lince S8 Ostrava– Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice

Od prosince 2025:
přímé vlaky bez přestupu na trase Krnov – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín,
přímé vlaky, tzv. „Ostravský okruh“ na trase Ostrava-Svinov – Havířov / Bohumín – Český Těšín – Frýdek-Místek (– Ostrava-Svinov) – v plném rozsahu po zdvojkolejnění úseku Ostrava – Frýdek-Místek,
přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín,
přímé vlaky Ostrava – Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou.

Jednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter ve stanici Ostrava-střed. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czJednotka RegioPanter pro Moravskoslezský kraj. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czPodpis smlouvy Českých drah a Moravskoslezského kraje. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz
Tagy BEMU České dráhy Moravskoslezský kraj přímé zadání
130 komentářů