Slovenské dráhy ukázaly první Kiss od Stadleru, má zajíždět i do Česka
Čtyři nové jednotky mají začít jezdit na Slovensku ještě letos.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) představila na svém facebookovém profilu podobu objednaných jednotek Stadler Kiss, které se mají ještě letos objevit na tratích zejména na západě Slovenska.
Šestivozové dvoupodlažní jednotky se vyrábějí v polském závodě Stadleru, pojmou 611 sedících cestujících. Mají nízkopodlažní přístup, jsou plně klimatizované. Nasazovány budou na tratě Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Kúty – Břeclav. Objevit se mají i na tratích z Trnavy do Galanty. Pokud se nestihne proměna uzlu v Žilině na střídavý proud, budou dočasně jezdit na trati z Palárikova přes Zvolen do Banské Bystrice.
Jednotky jsou konstruovány na rychlost 160 km/h. Budou vybaveny moderním informačním systémem, wi-fi, kamerovým systémem a automatickým počítáním cestujících. Zvládnou přepravit i 15 jízdních kol. V 1. třídě bude 30 míst, ve 2. třídě 552. ZSSK za nové vozy zaplatí 76,95 milionu eur. Většinu ZSSK zaplatí z evropské dotace.
Stadler v soutěži porazil Škodu Transportation. Stadler se dohodl na subdodávce u ŽOS Vrútky, podíl na zakázce je 4 %. Dodá radiostanice, informační systémy a zajistí schválení pro provoz na síti slovenské železnice.
Plán na čtyři dvoupodlažní jednotky už dříve kritizovalo slovenské ministerstvo financí. Podle materiálu je kapacita vlaků zejména pro přepravní špičku nedostatečná v porovnání s klasickými soupravami lokomotivy a osobních vozů.