ČD Cargo chystá dualizaci dalších peršingů
Lokomotivy budou určeny pro provoz ve třech zemích.
Nákladní železniční dopravce ČD Cargo se pouští do další velké proměny své lokomotivní flotily. Vypsal soutěž na takzvanou dualizaci až 55 lokomotiv řady 163 a 162. Lokomotivy po proměně mají zvládat jízdu na stejnosměrný i střídavý proud.
Zakázku ČD Cargo vypsalo ve věstníku veřejných zakázek. Smlouva bude rámcová, týkat se bude až 43 lokomotiv řady 163 a 12 řady 162. Takzvaná dualizace není pro ČD Cargo neznámou: už v minulosti takto došlo k úpravám stejnosměrných lokomotiv na dvousystémové řady 363.5 a 363.0. Podle přezdívek lokomotiv tak dojde k proměně peršingů (řady 162, 163) na esa (řada 363).
Do tendru míří i lokomotivy, které ČD Cargo bude ještě postupně přebírat od Českých drah. Aktuálně dochází například k převodu čtyř lokomotiv 163. České dráhy je nahrazují novějšími stroji, zejména Siemens Vectron. Zatímco v osobní dopravě již starší lokomotivy neodpovídají nárokům na rychlost vlaku, v nákladní dopravě mohou ještě dvacet let sloužit. „Lokomotivy od Českých drah nakupujeme postupně. Přebírat je budeme až do roku 2026. Souvisí to s modernizací parku u mateřské společnosti a postupným uvolňováním konkrétních vozidel,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Součástí zakázky na modernizaci není vybavení zabezpečovačem ETCS, to se bude soutěžit zvlášť. ČD Cargo má pro lokomotivu 363 a doplnění o ETCS již prototyp. Dopravce počítá u dualizace s dotací z nového Operačního programu Doprava III.
Více než stovka dvousystémových lokomotiv
Modernizované lokomotivy budou schváleny pro provoz v Česku, na Slovensku a část také v Polsku. ČD Cargo v letech 2010-2012 proměnilo část lokomotiv 163 na 363.5. Loni skončila zakázka na dualizaci 18 lokomotiv 163 na 363 v ČMŽO. Po nově vypsané zakázce přesáhne počet dvousystémových strojů stovku. „Máme 30 lokomotiv řady 363.5, dále 47 původních strojů řady 363.0 a následně celkem 73 lokomotiv, které již dříve prošly nebo dále postupně projdou v rámci této nově soutěžené zakázky doplněním druhého systému,“ dodal Tóth.
Důvodem dualizace je mimo jiné postupné přepínání napájecí soustavy na české železnici na střídavý proud. Konverze z 3 kV na 25 kV má v České republice probíhat v několika etapách do roku 2040, přičemž hlavní uplatnění dvousystémových lokomotiv bude právě v průběhu jednotlivých staveb, a to s ohledem na předpokládané dočasné navýšení stykových míst. Dostatečným množstvím dvou a více systémových lokomotiv sníží dopravci také počet nutných přepřahů hnacích vozidel.