České dráhy chtějí po státu, aby jim vymazal část velkých dluhů
Přes 30 miliard korun dluhů tíží hospodaření Českých drah. Státem vlastněný dopravce přišel s netradičním návrhem řešení. Po státu požaduje,
Přes 30 miliard korun dluhů tíží hospodaření Českých drah. Státem vlastněný dopravce přišel s netradičním návrhem řešení. Po státu požaduje, aby jim část dluhu odpustil.
Jednání na toto téma potvrdily serveru Zdopravy.cz České dráhy i ministerstvo dopravy. Vzorem jsou pro České dráhy Deutsche Bahn, kterým nedávno vláda část historických dluhů smazala.
„Evropská Unie zná institut odpuštění historických dluhů veřejných železničních podniků, a to za přesně stanovených pravidel. V souladu s tím diskutujeme možnost transparentního oddlužení ČD, které by se mohlo týkat části dluhů vzniklých v souvislosti s modernizací vozidel před vstupem ČR do EU,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Návrh z Českých drah přišel poté, co jim Řídící výbor uložil, aby začali více řešit své zadlužení. Podle informací serveru Zdopravy.cz má jít zhruba o miliardu a půl korun starších dluhů.
„Vedeme o tom jednání a snažíme se najít řešení,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jsou jednání ještě na začátku a není jisté, zda ČD splní podmínky oddlužení a zda bude mít ministerstvo peníze na splacení závazků.
Jako problém pro České dráhy se ukazuje především fakt, že staré dluhy už refinancovaly a proto bude komplikované obhájit jejich historický vznik tak, aby nebyly podle evropských pravidel považovány už za nově vzniklé.
„Oddlužení by bylo jedním z kroků k posílení finanční situace společnosti a přitom by neznamenalo její zvýhodnění na otevřeném trhu a narušení hospodářské soutěže,“ dodal Joklík.
Většina dluhů Českých drah vznikla až po vstupu do Evropské unie a po nástupu vedení Petra Žaludy. Ten novými dluhopisy a úvěry financoval masívní obnovu vozového parku.
Ke konci června zadlužení Českých drah kleslo o více než miliardu. Může za to kurz koruny, protože část dluhů má firma v eurech.