Komentáře Železnice

Drážní dluh klesl o miliardy, koruna se stala užitečným spoluhráčem

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Českým drahám klesá zadlužení. To je jedna z nejzásadnějších zpráv, která vyplývá z pololetního reportu podniku (výsledky zde). Vedení skupiny nahrává především směr, který nabrala koruna po jarním uvolnění kurzu Českou národní bankou. Zatímco loni na jaře stálo euro přes 27 korun, letos je česká měna zhruba o korunu silnější.

Hodnota drážních eurobondů vyjádřená v korunách je tak rázem meziročně nižší téměř o miliardu. Ještě loni koncem června činila 31,28 miliardy, letos ve stejném období to bylo 30,36 miliardy. Nejde přitom jen o účetní hrátky. „Jelikož většinu výnosů realizuje firma v korunách, vede apreciace koruny vůči euru k úspoře úrokových nákladů a zlepšení dluhových ukazatelů, například dluh vůči EBITDA. Ty mohou představovat pro ratingovou agenturu Moody’s další impuls pro zlepšení kreditního hodnocení národního dopravce,“ sdělil deníku Zdopravy.cz manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler, který vypracoval pololetní analýzu hospodaření drah.

Podobná logika platí i pro čistý dluh celé skupiny, který za rok klesl z 33,6 miliardy na 29,4 miliardy. Vývoj na měnových trzích už má jednoznačný dopad na hospodaření drah. Především díky němu se dostala osobní doprava v pololetí po dlouhé době do černých čísel, když vykázala zisk 29 milionů. To představuje meziroční zlepšení o 370 milionů, ačkoliv provozní výsledek se mírně zhoršil.

Vedení drah přitom jen nesleduje vývoj koruny, ale jde lepším výsledkům vstříc. Loni v květnu dráhy refinancovaly dluhopisy v objemu 300 milionů eur (s kuponem 4,5 procenta) novou emisí o velikosti 400 milionů eur (1,875 procenta). Stalo se tak krátce po tom, co Moody´s zvýšila drahám rating v investičním pásmu na Baa2 (z Baa3). Za loňský rok tím dráhy uspořily na úrocích 127 milionů korun.

I díky nové emisi (a také převodu nádraží na SŽDC za 3,4 miliardy) dráhy nyní sedí na nebývalém peněžním polštáři v objemu 6,4 miliardy korun. Právě ten vede ke zmíněnému číslu čistého zadlužení (29,4 miliardy korun), když konsolidovaný dluh celé skupiny činí 35,8 miliardy (loni 39,6 miliardy). Díky dlouhým penězům se dráhy fakticky zbavily krátkodobého a méně výhodného financování, když loni ve druhém pololetí splatily více než miliardový dluh z krátkodobě emitovaných směnek. Letos navíc splatily posledních 30 milionů eur evropské železniční kampeličce Eurofima za City Elefanty. Dluh tak neklesá jen díky kurzu, ale i co do počtu závazků.

Pro dráhy je nejdůležitější, aby byl dlouhodobě udržitelný, zároveň je třeba zachovat potřebnou míru investic, u kterých dráhy letos šláply na brzdu. Analytici z Cyrrusu přitom poslední vývoj chválí. „Celkově vzato se dá pozitivní hospodaření považovat za důsledek dlouhodobější strategie národního dopravce – snižování nákladů a zvyšování kvality služeb,“ píší v analýze