Dopravní superúřad do roka skončí, jeho práci převezme ÚOHS
Otázkou zůstává, kdo ÚPDI v posledních měsících existence povede. Současnému předsedovi Pavlu Kodymovi vypršel mandát 15. února.
(Aktualizováno 14:15) Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), který zahájil svou činnost na jaře 2017, zanikne. Jeho práci převezme Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Deníku Zdopravy.cz informaci potvrdil ministr dopravy Martin Kupka.
„Pokládám to za správné a logické řešení,“ řekl Kupka. Podle něj zrušení ÚPDI přinese finanční úspory, kompetence přitom budou zachovány pod hlavičkou antimonopolního úřadu. „Nikdo z dopravců se tak tohoto kroku nemusí obávat,“ řekl Kupka. Příprava zrušení ÚPDI podle něj potrvá maximálně rok.
Otázkou nicméně zůstává, kdo ÚPDI v posledních měsících existence povede. Současnému předsedovi Pavlu Kodymovi vypršel mandát 15. února, vítěz výběrového řízení zatím není znám. O nejvyšší post má vedle Kodyma zájem i jeho místopředseda Miloslav Kothera a Luďka Hnulíková z Arrivy.
Kupka se chce rozhodnout do středy, zda vládě předloží ke jmenování novým předsedou jednoho ze zmíněné trojice, nebo zda nechá úřad zaniknout bez předsedy. V takovém případě by jej k zániku dovedl jako místopředseda Kothera. Tento někdejší manažer Českých drah se stal místopředsedou loni.
Varianta s ÚOHS se řešila už před více než šesti lety, tehdy jí ale z velké části zabránila skutečnost, že ÚOHS vedl v té době Petr Rafaj, který se u tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka netěšil velké důvěře. Proto vznikl nový úřad, o kterém se mluvilo jako o dopravním superúřadu.
Jeho vznik byl mimo jiné reakcí na otevření železničního trhu, vyžádala si ho směrnice Evropské unie. Nezávislý regulátor mimo jiné přezkoumává přidělování kapacity na kolejích jednotlivým dopravcům, systém poplatků za užití kolejí, svobodný přístup k zařízením na nádraží nebo vyváženost smluv o provozu na dráze.
Vedle železnice je pod jeho působností i letecká dopravní infrastruktura, což se v tuzemsku týká jen Letiště Praha. Naopak třeba přístup dopravců na autobusová nádraží úřad neřeší.
Vedle podřazení pod ÚOHS se v minulosti uvažovalo i o jeho zařazení pod Energetický regulační úřad.
Jan Sůra, Jan Šindelář