Obrazem: České dráhy poprvé ukázaly i interiér nových jednotek 847 od Pesy
Jednotky se mají dostat do provozu s cestujícími do konce letošního roku.
Zástupci některých krajů měli včera poprvé možnost se svézt novou jednotkou PESA řady 847. Dieselová jednotka má v příštích letech výrazně proměnit provoz v české regionální dopravě. České dráhy jich mají aktuálně objednáno 76. Poprvé se díky prezentaci krajům objevily i snímky interiéru.
Jednotka je aktuálně na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního, kde proběhla i samotná prezentace. Její výroba nabrala zhruba rok zpoždění. V různých fázích výroby je nyní osmnáct jednotek.
Kromě korporátních barev pro České dráhy budou jednotky jezdit v novém schématu Pražské integrované dopravy (PID). Jednotky v barvách PID budou nasazeny na tratě v Praze a Středočeském kraji, do dokončení (nebo zahájení) elektrizace zejména na trať Praha – Beroun (přes Rudnou) – Rakovník. První v barvách ČD jsou určeny pro Jihočeský kraj, následovat budou dodávky pro Středočeský a Jihočeský kraj a pro Vysočinu.
Nové jednotky budou již z výroby vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS. Kapacita je 115 míst k sezení. Standardem bude klimatizace, bezbariérový přístup, wi-fi nebo zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Jedna jednotka stojí zhruba 90 milionů korun.
Jednotky řady 847 výrazně promění regionální dopravu v Česku v příštích letech. České dráhy mají již jasno, kam je budou nasazovat. Z první objednávky 33 jednotek míří deset do Středočeského kraje, po sedmi do Jihočeského a Pardubického kraje, devět na Vysočinu. Podle smlouvy mají jezdit do prosince letošního roku. Druhá objednávka na 33 jednotek je kompletně pro Královéhradecký kraj, dodávky jsou rozvrženy od roku 2024 do roku 2027. Posledních deset je pro Plzeňský kraj, kde České dráhy získaly ve veřejné soutěži novou smlouvu pro provozní soubor Plzeňsko.